Moda sezonowa czy ponadczasowa? Polacy kładą coraz większy nacisk na jakość!

Jeszcze rok temu o tej samej porze w sklepach odzieżowych już od kilku tygodni na półkach  i wieszakach obecna była kolekcja jesienna, by za chwilę ustąpić miejsca propozycjom typowo biurowym, pod hasłem Back to school. Ten rok jest pod tym względem wyjątkowy. Gdzie leżą przyczyny nowego podejścia do sezonowości w modzie… i jak na tym tle wypadają outlety?

 

 

U progu nowego sezonu

Co będziemy nosić w tym sezonie? Klasyczne kolory jesieni: brązy, beże i czerwienie, a może marki modowe zaskoczą nas czymś zupełnie innym? Okazuje się, że podejście Polaków do trendów bardzo się zmienia. Chociaż oczywiście zwracamy coraz większą uwagę na odzież, a od swoich stylizacji wymagamy już nie tylko, by przynajmniej względnie „dół współgrał z górą”, ale by oddawały naszą osobowość czy sposób życia, nie idzie to w parze z wiernym podążaniem za tym, co w tym momencie modne i na czasie. Po ostatniej dekadzie, w czasie której dynamika zmian kolekcji w sklepach popularnych marek znacznie przyspieszała, zwłaszcza ostatni rok przyniósł zupełnie nowe spojrzenie na modę. Po latach niemal nieustannej wymiany asortymentu, z przynajmniej dwiema kolekcjami sezonowymi, wiosna-lato i jesień-zima, z dodatkowymi propozycjami na wakacje, tzw. kolekcją pre-fall, a nawet liniami typowo weddingowymi, przemodelowaniu uległy zwyczaje zakupowe Polaków, którzy przestają być zainteresowani tzw. fast fashion, a domy mody i producenci zaczynają się do tego dostosowywać.

Jedną z pierwszych przyczyn tego zjawiska była… po prostu zmiana panującej w Polsce aury. Wyjątkowo chłodne, śnieżne zimy, gorące lata i kapryśne okresy przejściowe powodowały, że w sklepach odzież sezonowa rozchodziła się niczym świeże bułeczki. Jednakże jesień-zima 2018/19 i 2019/20 pokazały, że takie podejście przestaje mieć zasadność, a puchowe kurtki i skórzane kozaki, to coś, co oczywiście w szafie mieć trzeba… Ale inwestując w takie rzeczy więcej i stawiając na wyższą jakość, można cieszyć się nimi dłużej zamiast wymieniać garderobę co rok.

Odejście od fast fashion

Zmianom klimatycznym towarzyszy coraz większa świadomość Polaków w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Tzw. szybka moda kusi ceną i dostępnością, jednak… rozczarowuje jakością i „terminem ważności”. Baskinki, koronki, bufiaste rękawy, grochy, krata vichy – próba wylistowania trendów tylko z ostatnich dwóch lat to karkołomne zadanie, a moda okazuje się zmieniać bardzo szybko. Kiedy dopiero co kupiona sukienka w kolejnym miesiącu staje się passé, a stosy ubrań w szafie rosną, niska cena i regularne, choć nieduże rabaty w salonach przestają wydawać się tak atrakcyjne.
Co zamiast tego? Zdecydowanie jakość – a najlepiej w połączeniu z korzystną ofertą!

– W Polsce trend smart shoppingu cały czas bardzo się umacnia, a oferta outletów w tym wymiarze staje się dla klientów coraz atrakcyjniejsza. Analiza sprzedaży czy odwiedzalności we wszystkich centrach ROS Retail Outlet Shopping w kraju, tzn. Designer Outlet Warszawa, Designer Outlet Gdańsk oraz Designer Outlet Sosnowiec, potwierdza to w wyraźny sposób. Goście poszukują tu marek premium, oferujących wysoką jakość, ale w korzystnej cenie. Przekłada się to również na premiery i otwarcia salonów w centrach, które wybierane są przez najlepsze międzynarodowe brandy – mówi Katarzyna Ciemińska, Centre Manager Designer Outlet Warszawa.

Rzeczywiście, nawet szybkie przejrzenie listy salonów obecnych w centrach ROS Retail Outlet Shopping pokazuje, że klienci, którzy je odwiedzają, nie poszukują tu tylko zawrotnie niskich cen – ale stawiają również na wysoką jakość i rozpoznawalność marek. Armani, Furla, Pinko, Trussardi, Manila Grace w Designer Outlet Warszawa, Calvin Klein czy Pierre Cardin w Designer Outlet Gdańsk, Guess i Deni Cler Milano w Designer Outlet Sosnowiec to tylko niektóre z przykładów tak bardzo pożądanych przez klientów marek modowych. A do tego dochodzi szeroka oferta brandów typu athleisure i z wyposażeniem domu, które szczególnie zyskały na pandemii koronawirusa.

– Pandemia i lockdown zweryfikowały podejście Polaków do zakupów, zwłaszcza tych modowych, umacniając tendencje, które obserwowaliśmy już wcześniej. W modzie nie szukamy już tego, co chwilowe, w krótkotrwałym trendzie. Wspaniale skrojona koszula z dobrej tkaniny, ponadczasowy płaszcz, wygodne, wysokiej jakości buty czy torba na lata – to jest to, czego pożądamy. Centra outletowe mają dużą przewagę, ponieważ klienci znajdą tu przede wszystkim nie sezonowe propozycje, ale te, które nawiązując do klasyki opierają się szybko zmieniającej się modzie. A dodatkowym bodźcem jest cena stale niższa nawet o 70%. – dodaje Ireneusz Homa, Centre Manager Designer Outlet Gdańsk.

Czy smart shopping i coraz większy nacisk na jakość zamiast ilości to chwilowa tendencja? Nic na to nie wskazuje. Potwierdza to również rosnące zainteresowanie zakupami w outletach. W Polsce ta kategoria centrów bardzo się umacnia, a same obiekty stawiają na rozwój i poszerzanie dostępnej oferty. Tę zmianę potwierdzają też eksperci, którzy z modą pracują na co dzień. Jak zauważa Ewelina Rydzyńska, stylistka i ekspertka modowa telewizji TVN – Moda i tendencje zwyczajnie się mocno zdewaluowały. Dzisiejszy konsument poszukuje przede wszystkim ubrań wysokiej jakości przy relatywnie niewysokiej cenie. Dlatego coraz bardziej interesuje go oferta zgodna z jego stylem, z tym, w czym czuje się swobodnie i autentycznie, a niekoniecznie wykupuje wszystkie nowinki sezonu pojawiające się kilka razy w roku.

Także same marki fashion zaczynają kłaść nacisk na modę zrównoważoną. Doskonale rozwija się rynek ubrań tzw. home wear na co z pewnością duży wpływ miał lockdown i oczekiwania konsumenckie, które się wtedy pojawiły – wygoda, ponadczasowość i jakość będą wpisywały się w dzisiejsze oczekiwania klientów.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: