Anna Piwońska, Kamila Kenig: Zmieniam swoje życie – zostaję konsultantką ślubną

Zastanawiasz się czasem, jak wyglądałoby Twoje życie, gdybyś pokierowała swoją ścieżkę kariery w inną stronę? Nigdy nie jest za późno, by coś zmienić i podjąć zawód marzeń. O zawodowej rewolucji oraz cieniach i blaskach zawodu wedding plannera rozmawiamy z Anną Piwońską i Kamilą Kenig, założycielkami agencji ślubnej Perfect Day oraz Akademii Ślubnej Perfect Day.

 

„Zmieniam swoje życie” – czy taką decyzję można podjąć z dnia na dzień?

My same jesteśmy dobrym przykładem, że decyzja o zmianie ścieżki zawodowej może być spontaniczna. Pamiętam dokładnie dzień, gdy przyszła do mnie Kamila, moja serdeczna przyjaciółka, i opowiedziała o pomyśle stworzenia agencji ślubnej. Początkowo wydał mi się on szalony. Byłyśmy wtedy w przełomowym momencie życia – świeżo po swoich ślubach, spodziewając się dzieci. Mimo to, postanowiłyśmy zaryzykować i tak tworzymy naszą agencję ślubną już kilkanaście lat. Zaczynałyśmy w czasach, gdy zawód konsultant ślubnego nieśmiało debiutował na naszym rynku, a o określeniu wedding planner nikt jeszcze nie słyszał, a dzisiaj organizujemy wielkie wesela ważnych osobistości w Polsce i za granicą, prowadzimy szkolenia dla konsultantów ślubnych. Oczywiście każda zmiana wiąże się z ryzykiem, tym bardziej zmiana ścieżki zawodowej, jednak stare powiedzenie mówi „do odważnych świat należy”. My zrobiłyśmy duży wysiłek, aby mieć taką wiedzę i doświadczenie, jakie mamy obecnie, ale było warto.

Na czym dokładnie polega ta zmiana? Z czym wiąże się zostanie konsultantką ślubną?

Zacznijmy od tego, że posiadanie własnej agencji ślubnej jest równoznaczne z założeniem firmy. Prowadzenie działalności wymaga wiedzy z wielu obszarów: gastronomii, hotelarstwa, logistyki, ale też marketingu, PR, księgowości czy podstaw prawa. W tym zawodzie niezbędna jest umiejętność pracy z ludźmi, gdyż prowadzimy setki rozmów telefonicznych, mailowych czy podczas osobistych spotkań. Dużo jeździmy po Polsce, ponieważ nasi klienci wybierają najróżniejsze miejsca na ślub i wesele, więc w szczycie sezonu ślubnego nasze walizki nawet nie są chowane do szafy, tylko przepakowywane z wesela na wesele. Jest to w pewnym stopniu wyczerpujące, ale daje ogromną satysfakcję i poczucie wolności. Ta swoboda i elastyczność czasu pracy są dla bardzo ważne, ponieważ pozwalają na pogodzenie roli mamy z pracą zawodową.

Czy zmiana kwalifikacji jest taka prosta?

Współcześnie internet daje ogromne możliwości poszerzania wiedzy i zdobywania nowych kompetencji – na przykład w postaci kursów i szkoleń, które mogą przygotować przyszłych konsultantów ślubnych, zarówno z wiedzy teoretycznej, jak i z praktyki pracy wedding plannera. Warto jednak pamiętać, by wybierać te sprawdzone i rekomendowane przez Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych, które zrzesza najlepsze firmy na rynku. Kurs powinien nie tylko kończyć się certyfikatem, ale gwarantować opiekę mentorską. Jest to niezwykle ważne, szczególnie na początku kariery, kiedy wszystko jest nowe i nieznane. Z własnego doświadczenia wiemy, że nauka na własnych błędach w trakcie prowadzenia firmy może słono kosztować, dlatego chętnie dzielimy się swoim wieloletnim doświadczeniem z naszymi kursantami. Dodatkowo, nie można zapominać o tym, że podjęciu nowej pracy towarzyszy ogromny stres, a pierwszy rok to czas na zdobycie pierwszych klientów i szlifów w zawodzie.

Wsparcie mentorskie z pewnością jest nie do przecenienia w tym zawodzie, ale czy to wystarczy? Czy istnieje jakiś zbiór cech, którym powinna charakteryzować się kandydatka do tej roli?

Zawsze podkreślamy, że nie ma konkretnego zestawu cech i umiejętności, a każde doświadczenie może okazać się cenne. W tym zawodzie liczy się interdyscyplinarność, gdyż łączy w sobie wiele różnych aspektów. Praca wedding plannera polega przede wszystkim na organizacji bardzo złożonych wydarzeń i planowaniu ich w najdrobniejszych detalach. Oprócz tego przydatne będą umiejętności komunikacyjne, a nawet… mediacji. Zadaniem wedding plannera jest często godzenie rożnych oczekiwań. Wtedy mogą się również przydać umiejętności negocjacji i dyplomacja. Mówi się, że jest to jedna z najbardziej stresujących profesji. Na pewno nie brakuje sytuacji kryzysowych, gdzie trzeba zachować zimną krew i szybko znaleźć rozwiązanie. Bardzo ważnym aspektem jest posiadanie zmysłu estetycznego. Dodam od razu, że można się tego nauczyć, szczególnie pracując z dobrymi podwykonawcami, którzy wprowadzą nas w arkana takich elementów jak np. dekoracja stołów. Jest jeszcze jeden aspekt. Jak zorganizować modne wesele bez znajomości trendów? Dlatego w pracy wedding plannera niezbędne jest również śledzenie nowinek ze świata mody, kultury czy show biznesu.

Ta lista jest naprawdę długa. Zapewne dochodzą do niej aspekty związane z prowadzeniem własnej firmy.

Zgadza się, ale tak jak już wspominałyśmy nie trzeba ich posiadać na starcie. Ważne, żeby mieć świadomość na czym polega ten zawód. Co do prowadzenia firmy to oczywiście na pewno zaprocentuje znajomość podstaw księgowości, a matematyka przyda się nie tylko w tworzeniu budżetu wesela, ale chociażby przy wyliczaniu powierzchni sali, wysokości, na jakiej powinna być zawieszona dekoracja, czy długości materiału na obrus. Tak, jak w przypadku każdego przedsiębiorcy, liczy się dobra promocja i pozyskiwanie nowych klientów. Warto więc znać podstawy marketingu, szczególnie internetowego i sprawnie poruszać się w obszarze mediów społecznościowych.

Czy można potraktować ten zawód jako hobby, dodatek do innej pracy?

Naszym zdaniem nie. Ten zawód to sposób na życie i trzeba chcieć mu się w pełni poświęcić, aby odnieść sukces i świadczyć usługi w sposób profesjonalny. To zawód, który nie bez przyczyny nazywany jest „konsultantem”. Jesteśmy doradcami osób, które powierzają nam jedno z najważniejsze wydarzeń w swoim życiu i nie możemy ich zawieść. Dlatego edukujemy młodych adeptów, jak przygotować się do tej profesji. Od początku naszej działalności zawodowej aktywnie działamy na rzecz utrzymywania najwyższych standardów w branży ślubnej. Jesteśmy członkiniami Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych (PSKŚ) i angażowałyśmy się w tworzenie spisu kompetencji zawodowych dla konsultanta ślubnego. Nasze szkolenia Akademii Perfect Day są rekomendowane przez PSKŚ.

Zależy nam na tym, by usługi oferowane przez wedding plannerów w Polsce były utrzymywane na najwyższym światowym poziomie.

I na zakończenie: jakie rady mają Panie dla osób, które decydują się na zmianę swojej drogi zawodowej i podjęcia się wedding planningu?

Przede wszystkim znaleźć odpowiedniego mentora, być otwartym, uważnym i nie bać się zmian. Warto dobrze przygotować się do zawodu pod okiem profesjonalistów – to doda nam pewności siebie na starcie. Decydując się na nowy rozdział w zawodowym życiu, należy być cierpliwym i nie tracić ducha, bo praca marzeń warta jest poświęceń.

***

Akademia Perfect Day została założona przez Annę Piwońską oraz Kamilę Kenig w 2010 roku, a jej celem jest szkolenie kolejnych pokoleń konsultantów ślubnych w oparciu o wieloletnie doświadczenie trenerek, tworzących własną agencję ślubną Perfect Day od 2007 roku. Obecnie Akademia Perfect Day ma na swoim koncie blisko 700 przeszkolonych osób nie tylko z całej Polski, ale też Austrii, Wielkiej Brytanii i Włoch, z czego prawie 120 prowadzi z sukcesem własne agencje ślubne. Założycielki, a prywatnie przyjaciółki – Anna Piwońska i Kamila Kenig mogą poszczycić się członkostwem w Polskim Stowarzyszeniu Konsultantów Ślubnych od początku jego istnienia oraz jego Zarządzie od ponad 10 lat.

1 komentarz

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: