Więcej niż cięcie i sprzedaż kosmetyków, czyli kto edukuje branżę salonów fryzjerskich?

Współczesne salony fryzjerskie doświadczają dynamicznych zmian, zarówno pod wpływem ewolucji przyzwyczajeń konsumentów wynikających z pandemii, jak i wyzwań spowodowanych współczesnym rozwojem usług. W tym kontekście, kluczową rolę odgrywają doradcy handlowi, którzy nie tylko dostarczają salonom produkty do pracy, ale przede wszystkim edukują i wspierają fryzjerów w obszarach kluczowych dla sukcesu ich działalności. – Współcześnie, fryzjerzy szczególnie mocno powinni zabiegać o klientów, oferując usługi i produkty wysokiej jakości, posiadając wiedzę na temat pielęgnacji włosów oraz gotowość do poszerzenia swojego portfolio i kompetencji – zwracają uwagę eksperci Orbico Salon Professional.

 

 

 

W Orbico Salon Professional (Strategic Business Units Orbico Sp. z o. o.), czyli wiodącym dystrybutorze kosmetyków w Europie, odpowiedzialnym za wyłączną sprzedaż produktów marek Wella Company, ogromną rolę odgrywają doradcy handlowi. To zespół specjalistów, którzy są w bieżącym kontakcie nie tylko z salonami fryzjerskimi, ale również ze studiami pielęgnacji i stylizacji paznokci.

– Doradca handlowy nie jest wyłącznie przedstawicielem, który ma sprzedać salonowi określony produkt. To ekspert, który doskonale zna realia pracy salonów fryzjerskich i wszelkie związane z tym niuanse, a przy tym prowadzi szkolenia dla klientów – tłumaczy Jacek Szumski, Division Manager Salon Professional (Orbico Sp. z o. o.).

– Nie chcemy ograniczać się do tego, by wyłącznie sprzedawać produkty. Owszem, zapewniamy produkty naszym klientom w kanale salonowym i dostarczamy im narzędzia do pracy, ale wszystko sprowadza się do tego, by profesjonaliści wiedzieli, jak prawidłowo się nimi posługiwać – mówi Katarzyna Szafraniec-Leśniak, Managing Director – Area Salon Professional (Orbico Polska, Rumunia, Ukraina, Bułgaria, Mołdawia).

Edukacja jest kluczowa

Wiedza na temat produktów obejmuje znajomość składów, zastosowanie, detale dotyczące nakładania konkretnych produktów, mieszania farb z konkretnymi developerami czy ich odpowiedniego użycia. – Czym innym jest wykonanie samodzielnej koloryzacji w domu, a czym innym zdecydowanie się na tę usługę u fryzjera, który przeprowadzi kompleksową analizę włosów i skóry głowy, a przy tym zagwarantuje salonowy, niepowtarzalny i nieosiągalny w warunkach domowych efekt, a także przekaże zalecenia jak pielęgnować włosy później, aby efekt koloryzacji utrzymał się jak najdłużej – wyjaśnia Jacek Szumski.

Drugim istotnym aspektem jest edukowanie klientów, jak zwiększyć swoje przychody poprzez rekomendowanie i sprzedawanie produktów, rozszerzanie portfolio czy różnicowanie konsumentów, tak, by usługi obejmowały nie tylko cięcia i koloryzację, ale również rozmaite rytuały pielęgnacyjne. – Jesteśmy od nauczenia ich wszystkich technik i służymy im pomocą – zaznacza Katarzyna Szafraniec-Leśniak.

Edukacja i profesjonalne szkolenia, oferowane przez Orbico Salon Professional, to jeden z kluczowych obszarów rozwoju dystrybutora. Doradcy handlowi oferują szkolenia w zakresie produktów i usług, które odbywają się zarówno w studiu szkoleniowym w Warszawie, jak i w akademiach partnerskich na terenie całej Polski, a także bezpośrednio u klientów. Szkolenia te obejmują zarówno teorię, jak i praktykę. Co więcej, Orbico Salon Professional organizuje szkolenia biznesowe, przygotowane z myślą o menedżerach.

– Obejmują one aspekty związane z zarządzaniem kosztami, kadrą czy motywowaniem pracowników – tłumaczy Jacek Szumski.

Chodzimy do fryzjera rzadziej i stylizujemy się sami – (po) pandemiczna rzeczywistość
Pandemia wpłynęła również na zachowania klientów. – Globalny koronawirus, podczas którego wiele osób pracowało zdalnie lub hybrydowo, zmniejszyła częstotliwość odwiedzania salonów fryzjerskich przez konsumentów. Wiemy od fryzjerów, że wiele konsumentek zaczęło niejako odwlekać moment farbowania włosów, ponieważ przestały czuć presję związaną z „zakryciem” odrostów. W efekcie chodzą do fryzjera rzadziej, bo to nowe „przyzwyczajenie” się utrzymało. Z drugiej strony: wzrosła popularność akcesoriów do stylizacji fryzur. Kiedyś klientki częściej odwiedzały salony dla stylizacji na przeróżne okazje, na przykład rodzinne uroczystości czy bale sylwestrowe. Dziś zwłaszcza młodsze osoby szukają na to domowych sposobów i robią to na własną rękę – dodaje Jacek Szumski.

Jak przekonuje ekspert Orbico, pandemia przyspieszyła jeszcze jeden trend: zainteresowanie trychologią, czyli nauką na temat zdrowia włosów oraz skóry głowy. – W trakcie pandemii, zarówno w wyniku samego przechorowania COVID-19, jak i przez przewlekły stres, wielu osobom zaczęły wypadać włosy. Skłoniło to więcej klientek do otwarcia się na temat właściwej pielęgnacji skóry – mówi Jacek Szumski.

Wszystko to prowadzi do klarownego wniosku: salony fryzjerskie muszą dziś mocniej się postarać, by powalczyć o klienta i zaoferować mu jeszcze większą jakość i niepowtarzalność usługi.

– Chodzi o to, by fryzjer wykonał klientowi taką usługę, której ten nie będzie w stanie wykonać sobie w domu i aby fryzjer postrzegał każdego klienta jako żywą wizytówkę jakości usług w salonie. Dzięki odpowiedniej i unikalnej jakości swoich usług, fryzjer może liczyć na lojalność swoich klientów i przypływ nowych. Zapełniony kalendarz to zapewnione odpowiednie przychody, które z kolei pozwolą mu na dalsze inwestycje w szkolenia i na rozszerzanie portfolio usług – podsumowuje Katarzyna Szafraniec-Leśniak.

Pandemia przyniosła ze sobą również zmiany w sposobie funkcjonowania salonów, zwiększając znaczenie obecności online i e-commerce. W odpowiedzi na te zmiany, doradcy handlowi Orbico uczą fryzjerów jak efektywnie wykorzystywać media społecznościowe, prowadzić profesjonalne profile i promować swoje usługi online. – W obliczu zmieniających się realiów, nasz doświadczony zespół sprzedażowy, posiadający średnio 15 lat doświadczenia w branży, doskonale zdaje sobie sprawę z potrzeb i oczekiwań fryzjerów oraz ich klientów – tłumaczy Jacek Szumski.

Szkolenia i wsparcie doradców handlowych nie kończą się na poznaniu produktów, ale obejmują również inne obszary, takie jak zwiększanie przychodów, poszerzanie portfolio usług czy skuteczną komunikację z klientami. Ponadto, Orbico Salon Professional rozwija platformę B2B. – Doradca handlowy dostępny jest dla klientów 5 dni w tygodniu, po 8 godzin dziennie, natomiast z tej platformy mogą oni korzystać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – dodaje Jacek Szumski.

Narzędzie to umożliwia dostęp do atrakcyjnych ofert, edukacyjnych treści i szkoleń dla osób o różnym poziomie umiejętności. Jest to baza edukacyjna dla wszystkich klientów, którzy samodzielnie mogą poszerzać swoją wiedzę.

Rocznie, prawie 5000 osób uczestniczy w szkoleniach organizowanych przez Orbico Salon Professional, podczas gdy ponad 20 pracowników codziennie angażuje się w rozwój i wsparcie klientów z branży fryzjerskiej.

Mimo trudności, których doświadczyła w ostatnich latach branża, eksperci są zgodni – w branży fryzjerskiej wciąż można odnieść sukces, a na rynku nie brakuje salonów, do których – dzięki świetnie wykwalifikowanej kadrze i aktywności w mediach społecznościowych – ustawiają się wielotygodniowe kolejki. Kluczowe znaczenie mają edukacja, gotowość do zdobywania nowych kompetencji i świadomość, że są one niezbędne.

– Wychodzimy z założenia, że im bardziej właściciele salonów fryzjerskich będą się rozwijać, tym mocniej będą się wyróżniać jakością swoich usług. A jeśli będą je pokazywać i komunikować, tym większe mają szanse na zdobycie uwagi nowych klientów. Właśnie tym obszarze, doradcy handlowi Orbico Salon Professional chcą aktywnie uczestniczyć i wspierać profesjonalistów w osiąganiu ich celów biznesowych – podsumowuje Katarzyna Szafraniec-Leśniak.

O Orbico Polska

Orbico Polska jest częścią Grupy Orbico – największego w Europie dystrybutora, działającego w 20 krajach naszego kontynentu. Firma dystrybuuje ponad 50 znanych brandów i od ponad 10 lat pod nazwą Orbico dostarcza kompleksowe usługi, obejmujące nie tylko dystrybucję i logistykę, ale również sprzedaż czy marketing. Orbico Polska działa we wszystkich kanałach rynkowych i dostarcza produkty do kilkunastu tysięcy punktów w całej Polsce, również za sprawą nowoczesnej platformy zakupowej B2B – Orbico.pl.

W ofercie dystrybutora znajdują się produkty FMCG (w tym artykuły spożywcze, produkty beauty i chemiczno-kosmetyczne), zabawki i artykuły dla dzieci oraz produkty i akcesoria elektroniczne.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: