Lucyna Malik: Pomagam kobietom osiągnąć sukces – w biznesie i każdej sferze życia

– Aby osiągnąć cel, potrzebny jest szczegółowy plan działania, który pomoże dotrzeć do odpowiedniej grupy klientów i zaistnieć na dłużej w świadomości odbiorców. Przygotowanie takiego planu pomaga uniknąć strat finansowych, a także nerwów i frustracji. Z Lucyną Malik, założycielką marki “Pasja w Biznesie”, rozmawia Ilona Adamska, prezes Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.

 

 

Ilona Adamska: Miałaś stałą pracę na etacie i pozorną życiową stabilność. Co skłoniło Cię do zmian i podjęcia wyzwania stworzenia własnej firmy?

Lucyna Malik: Wiele kobiet nie czuje spełnienia i satysfakcji z tego, co robi. Ja też znalazłam się w takim punkcie swojego życia. Byłam sfrustrowana, nie dbałam o własne potrzeby, spychając je na drugi plan. W pewnym momencie uświadomiłam sobie, że ma to wpływ na całe moje życie – nie tylko zawodowe, ale też osobiste. Zrozumiałam, że muszę podjąć radykalne kroki, aby sięgnąć po swoje marzenia.

Rzuciłam pracę na etacie i stworzyłam własny biznes oparty na pasji i chęci pomocy innym kobietom. Początki nie były łatwe – zaistnienie w świecie marketingu zajęło mi trochę czasu, ale było warto. Dziś pomagam przedsiębiorczym kobietom urzeczywistniać swoje marzenia, korzystając z własnej wiedzy i doświadczeń.

Dlaczego właśnie kobietom?

Bo nikt nie zrozumie kobiety tak dobrze jak druga kobieta! Mężczyźnie trudniej jest docenić, odkryć i wypromować piękno i wyjątkowość kobiecych biznesów. Kobiety mają wiele zalet – działają intuicyjnie, wykorzystując swoje emocje i serce. Potrzebują jednak mądrego prowadzenia w swoich działaniach – indywidualnego wsparcia, które pomoże im rozwinąć skrzydła.

Potrafisz zamienić kobiecą pasję w biznes. Jak to robisz?

Pracując jako wirtualna asystentka zauważyłam, że wiele kobiet działa bez planu, co z kolei na dłuższą metę nie ma sensu i nie przynosi oczekiwanych efektów. Postanowiłam pomóc klientkom poprzez opracowywanie strategii marketingowych – ale nie takich kojarzonych z opasłymi, skomplikowanymi dokumentami. Tworzone przeze mnie strategie są łatwe do zrozumienia i zawierają gotowe wskazówki, konkretne szablony oraz treści dopasowane do danego biznesu.

Czy małe, kobiecie biznesy rzeczywiście potrzebują strategii marketingowej? Przy jedno lub kilkuosobowej firmie wydaje się, że cały plan znajduje się “w głowie” właścicielki.

Takie podejście jest złudne i zwykle prowadzi do tego, że podejmowane działania nie przynoszą żadnych rezultatów. Świetne produkty, piękne logo, reklamy, bogate treści na blogu, liczne live’y i webinary – to wszystko nie przekłada się na pozyskanie klientów i konkretnych zysków.

Aby osiągnąć cel, potrzebny jest szczegółowy plan działania, który pomoże dotrzeć do odpowiedniej grupy klientów i zaistnieć na dłużej w świadomości odbiorców. Przygotowanie takiego planu pomaga uniknąć strat finansowych, a także nerwów i frustracji. Strategia marketingowa właściwie ukierunkowuje działania – pokazuje, czym należy zająć się w danym czasie. Dzięki temu klienci są zadowoleni z produktów i usług, chętnie kupują po raz kolejny, a także polecają firmę innym.

Tworzenie fachowych strategii marketingowych wymaga wiedzy i doświadczenia – a Ty możesz pochwalić się zarówno jednym, jak i drugim.

To bardzo miłe słowa, ale rzeczywiście – od kiedy postanowiłam zostać otworzyć własną firmę i całkowicie się przebranżowić, nauka stała się dla mnie tak przyjemna i fascynująca jak nigdy! W pierwszym roku pracy pochłonęłam niezliczoną liczbę szkoleń, kursów, tutoriali i książek, starając się uczyć przede wszystkim od praktyków. Czułam jednak, że to za mało, dlatego zdecydowałam się na studia podyplomowe z e-marketingu, które nie tylko dały mi kolejną solidną porcję wiedzy, ale też przyniosły dużo satysfakcji.

Co wyróżnia opracowane przez Ciebie strategie marketingowe?

Moim celem jest to, aby tworzone strategie były zrozumiałe, użyteczne i gotowe do wdrożenia – i to natychmiast! Klientka ma czuć się pewnie, doskonale wszystko rozumieć i nie głowić się, o co chodzi. Można powiedzieć, że “oswajam” strategie tak, że stają się przyjaznym przewodnikiem w świecie marketingu.

Co obejmuje gotowa strategia marketingowa? Jakie aspekty porusza?

Klientki, które do mnie trafiają, zwykle są zniechęcone brakiem efektów dotychczasowych działań – mimo, że podejmują je z pasją i zaangażowaniem. Wszystko dlatego, że nie mają określonych kluczowych założeń dla marki- ich działania są chaotyczne, podejmowane bez planu, pod wpływem chwili. Moim zadaniem jest uporządkowanie, wyznaczenie kluczowych dla marki celów i sposobu ich realizacji. Tak, aby ich marka stała się rozpoznawalna i trafiała z komunikacją do odpowiedniego klienta.

Tworząc strategię marketingową, dokonuję analizy marki pod wieloma aspektami – przeprowadzam audyt strony internetowej, kanałów w social mediach, społeczności itp. Sprawdzam, jak marka wypada na tle konkurencji, badając jej mocne i słabe strony. Pomagam ustalić cele, misję i wartości firmy, dzięki czemu staje się ona rozpoznawalna dla klientów. Tworzę obraz klienta idealnego danej marki i ustalam szczegółowe wytyczne komunikacji z nim. Wszystko to uzupełniam jasnymi wskazówkami, narzędziami ułatwiającymi pracę, harmonogramami oraz szablonami gotowymi do wdrożenia.

Brzmi bogato! Nic dziwnego, że możesz pochwalić się wieloma zadowolonymi klientkami. Twoja działalność jest bardzo rozwinięta.

To prawda – moja praktyka pokazuje, że coraz więcej firm ma świadomość korzyści płynących z inwestowania w dobrze opracowaną strategię. Dzięki temu unikają strat związanych ze źle opracowanym produktem lub usługą, która nie będzie się sprzedawać.

Prowadzisz dwie marki pasja w biznesie – strategie marketingowe oraz pasja w pracy agencje wirtualnych asystentek. Czy sa one w jakiś sposób powiązane?
I to bardzo! Wirtualne asystentki to zespół specjalistek, które pomagają wdrożyć stworzoną strategię w życie. Jeśli klientka nie czuje się na siłach, by samodzielnie realizować strategię, wirtualne asystentki szybko, sprawnie i fachowo robią wszystko co potrzebne – obsługują konta w mediach społecznościowych, nadzorują newslettery, tworzą grafiki, platformy szkoleniowe, sklepy, strony www, a także zajmują się niezbędną administracją, np. obsługą skrzynki mailowej, prowadzeniem kalendarza itp.

Czy sama strategia to pewny sposób na sukces?

Strategia marketingowa to podstawa, jednak sama strategia to nie wszystko – należy jeszcze wiedzieć jak i dlaczego działać. Tego uczę swoje klientki poprzez sesje mentoringowe, które prowadzą do zmian w konkretnych aspektach ich biznesów. Podczas sesji mentoringowych kobiety mają możliwość nauki nowych umiejętności, trenowania ich, a także zmiany myślenia na dany temat. Mentoring prowadzi do osiągnięcia określonego celu – po skończonym procesie klientka posiada nie tylko wiedzę na temat prowadzenia biznesu online czy procesów marketingowych, ale i umiejętności w tym zakresie wystarczające do świadomego i skutecznego rozwoju marki. Dzięki sesjom mentoringowym zyskuje poczucie kontroli nad swoją firmą i czuje, że trzyma wszystko w swoich rękach.

Jak długo trwa taki mentoring?

Zmiana, jaką zakłada mentoring, nie dzieje się z dnia na dzień. Wymaga czasu i przepracowania różnych spraw. Aby zobaczyć konkretną zmianę, należy przejść przynajmniej 5 sesji mentoringowych, jednak ostateczna długość cyklu jest indywidualna i zależy od celu klientki, jej potrzeb i oczekiwań. Mentoring uczy więc zarządzania swoją marką, co nie jest łatwe, jednak daje wiele satysfakcji.

Skoro mówisz o zarządzaniu marką, czy Twoi klienci mogą liczyć na kompleksowe wsparcie w zakresie zarządzania marką?

Oczywiście, oferuję również wsparcie Online Brand Managera, osoby, która jest marketingowcem i wykonawcą w jednym. Pracując w branży, zauważyłam zapotrzebowanie na bardzo specyficzną usługę – osobę, która będzie wspierać biznes na każdym etapie jego funkcjonowania – od stworzenia strategii aż po zarządzanie marką.

Zakres zadań Online Brand Managera jest szeroki i obejmuje m.in. wdrażanie wytycznych strategii, zarządzanie wizerunkiem marki, dbanie o komunikację, koordynowanie działań w social mediach, tworzenie lejków sprzedażowych czy zarządzanie zespołem. Online Brand Manager samodzielnie podejmuje decyzje i w pełni odpowiada za powierzony obszar, co daje klientce pewność, że każde zadanie będzie dopilnowane i odpowiednio wykonane.

Można więc stwierdzić, że powierzenie firmy w Twoje ręce to świetna recepta na sukces zawodowy.

Pomaganie kobietom w osiągnięciu sukcesu w sferze zawodowej to mój główny cel, jednak praktyka uczy mnie jeszcze jednego. Rozwijanie własnego biznesu sprawia, że kobiety zaczynają wierzyć w siebie i w drzemiący w nich potencjał. Odzyskują wiarę w swoje możliwości, budują poczucie własnej wartości, sprawczości, a także zaufanie do siebie. Doświadczyłam tego na własnej skórze, obserwując, jak mój rozwój zawodowy przeniósł się na inne sfery życia – rodzinę, relacje, dbanie o zdrowie czy kondycję.

Na koniec mam małą radę dla wszystkich kobiet: uwierzcie w siebie i zamieńcie swoją pasję w biznes, który dzięki fachowemu wsparciu osiągnie sukces. Warto mieć odwagę i pozwolić swojej drodze zmieniać się, ewoluować i podążać własnymi, dobrymi torami – nawet jeśli prowadzą w zaskakującym kierunku.

Rozmawiała: Ilona Adamska

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: