Brave Kids: 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć na 10-lecie projektu

Rusza 10. edycja Brave Kids, polskiego projektu artystyczno-edukacyjnego o globalnym zasięgu. Jak jego idea dojrzewała i zmieniała się w ciągu tej dekady? Kim dziś są i co robią uczestnicy pierwszych edycji? – To dziś jeden z najpotężniejszych projektów na świecie – mówi Grzegorz Bral, dyrektor i jeden z pomysłodawców projektu Brave Kids.

 

 

Leo Chung Chak Lau z Hong Kongu był uczestnikiem Brave Kids w 2012 roku, miał wtedy 16 lat. Rok później spontanicznie przyjechał jako wolontariusz, na swój koszt. Później wziął udział w projekcie Brave Youth – jego uczestnicy, pochodzący z różnych stron świata, rozwijają swoje pomysły na rzecz społeczności lokalnych. W ubiegłym roku Leo przyjechał do Polski w nowej roli: stworzył grupę młodych artystów teatralnych, złożoną z nowych mieszkańców Hong Kongu, pochodzących z Pakistanu, Afganistanu czy kontynentalnych Chin. W tym roku przyjedzie z kolejną grupą.

Przez 10 lat projekt Brave Kids dojrzewał, ale też my dojrzewaliśmy do zrozumienia jego potencjału. Historie takie jak Leo powodują, że mamy coraz większe zaufanie do tej idei. Najmłodsze dzieci, które brały udział w pierwszych edycjach Brave Kids, wchodzą już w dorosłość. Widzimy, że dla wielu uczestników Brave Kids był to początek ciekawej drogi artystycznej, ale też bardzo sensownej aktywności społecznej. To przynosi ogromną satysfakcję, ale przede wszystkim wzmacnia w nas przekonanie, że z tych niepowtarzalnych doświadczeń, jakie umożliwiają spotkania Brave Kids, za 30-40 lat narodzą się mądrzy liderzy świata – mówi Grzegorz Bral, dyrektor projektu Brave Kids.

Podkreśla przy tym, że w ciągu dekady w ramach projektu udało się wypracować ciekawe, inspirujące formy wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, wnoszące świeże i nowe spojrzenie na proces wychowania i edukacji w ogóle. Jednak źródłowa idea Brave Kids pozostaje taka sama jak na początku.

Stwarzamy przestrzeń i możliwości dla autentycznego, i pełnego empatii, wolnego od ideologii i myślenia biznesowego, spotkania młodych ludzi z różnych kultur. Dzieci swobodnie nawiązują takie relacje, dorośli już tego nie potrafią. Zawsze gdy oglądam, jak w czasie Brave Kids współpracują, zmagają się i wspólnie tworzą, wzruszam się i czerpię z tego energię. Doświadczenie Brave Kids porównałbym do szczepionki, która pozwala zachować w uczestnikach iskrę człowieczeństwa – opowiada Grzegorz Bral.

Brave Kids od początku był, i nadal pozostaje, projektem prawdziwie globalnym – dziecięce i młodzieżowe zespoły artystyczne przyjeżdżają do Polski z najodleglejszych części świata, z obu Ameryk, Afryki, Azji i Europy. Korzystając ze skarbnicy różnorodnych kultur i tradycji wspólnie, w ramach warsztatów artystycznych, przygotowują barwne i energetyczne spektakle. Większość dzieci uczestniczących w Brave Kids pochodzi ze środowisk ubogich i wykluczanych, część to dzieci osierocone, dzieci z niepełnosprawnościami bądź dotknięte traumą konfliktów politycznych i społecznych.

Talenty artystyczne często otwierają im nowe możliwości i zmieniają spojrzenie na świat, co dla wielu z nich jest bardzo ważne, nawet jeśli jest to świat w mikroskali. Udział w Brave Kids dodaje dzieciom pewności siebie i pokazuje, że mogą kształtować rzeczywistość, w której żyją – mówi Iwona Frydryszak, producent wykonawczy projektu Brave Kids.

Jaki będzie Brave Kids 2019?

W tym roku do Polski przyjadą grupy m.in. z Kolumbii, Salwadoru, Indii, Kazachstanu, Estonii, Peru, Korei Południowej, Kenii, Palestyny czy Gruzji. Łącznie w Brave Kids 2019 weźmie udział ok. 150 dzieci (również z Polski), które będą gościć u rodzin we Wrocławiu, Rzeszowie, Lesznie i Radziejowicach, a także w Białymstoku i, po raz pierwszy na Pomorzu, w Gdańsku. Dzieci przyjadą do Polski 15 czerwca, a od 30 czerwca spotkają się w Obornikach Śląskich, gdzie będą przygotowywać wielki spektakl finałowy, który zobaczymy 7 i 9 lipca, na dużej scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu. W ubiegłym roku odbył się we wrocławskiej Hali Stulecia, przyciągając 1800 widzów. Dodajmy, że Brave Kids odbywa się również zagranicą, w 2019 roku w Estonii, Indiach, Gruzji i Rumunii.

W tym roku, już po raz drugi, odbędzie się też projekt towarzyszący Brave Kids – Reunion.

Podobnie jak Brave Youth, jest to okazja do ponownego spotkania dla uczestników Brave Kids. To tym ważniejsze, że w czasie trwania projektu w Polsce nawiązują się mocne więzi, często prawdziwe przyjaźnie. W ramach Reunion gościmy wyjątkowe talenty, tu najważniejszy jest aspekt artystyczny – zaznacza Iwona Frydryszak.

W ramach Reunion w Wałbrzychu oraz w Warszawie i we Wrocławiu spotka się utalentowana młodzież z Ugandy, Indii, Iranu, Nepalu, Gruzji i Polski, łącznie ok. 30 artystów. Wspierani przez Jacka Timingeriu, reżysera teatralnego przygotują własny spektakl na finałowe widowisko Brave Kids 2019.

Projekt artystyczno-edukacyjny Brave Kids powstał w 2009 roku przy wrocławskim Brave Festival, jednym z najbardziej uznanych i prestiżowych wydarzeń kulturalnych Wrocławia i Polski. Głównym organizatorem i pomysłodawcą Brave Kids jest wrocławskie Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła. Edycje odbywające się w każdym z miast organizowane są w partnerstwie z lokalnymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury.

10 faktów na 10-lecie Brave Kids:

  • 1500 dzieci uczestniczyło do tej pory w projekcie
  • Ponad 180 grup artystycznych przyjechało do Polski
  • Ponad 50 grup uczestniczyło w rekordowej, 9. edycji
  • 500 rodzin gościło uczestników w swoich domach
  • 360 wolontariuszy wspierało projekt organizacyjnie
  • 8 000 widzów oglądało w sumie wydarzenia artystyczne w ramach Brave Kids
  • 1 400 widzów obejrzało finał Brave Kids 2018 – to rekordowa widownia
  • 13 polskich miast gościło uczestników i wydarzenia projektu
  • 5 miast za granicą włączyło się do programu Brave Kids
  • Ponad 10,5 tysiąca km – taką odległość do Polski, rekordową w skali projektu, mieli do pokonania uczestnicy z Indonezji

Więcej informacji: www.bravekids.eu oraz www.facebook.com/BraveKids

 

 

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: