Badania pokazują, że kiedy dni stają się krótsze – zmniejszona ekspozycja na światło dzienne może wpływać na nasz nastrój[1]. Okres po zmianie czasu, wraz z zakłóceniem wzorca snu oraz ciemnymi i ponurymi wieczorami, może powodować, że skutki codziennych mikrostresów staną się bardziej odczuwalne.
Mikrostresy to drobne, stresujące momenty, które występują regularnie. W danej chwili zazwyczaj nie znaczą dla nas wiele, jednak, jeśli nie zostaną rozwiązane – mogą narastać i powodować długoterminowe problemy z dobrym samopoczuciem.
Według nowego badania przeprowadzonego przez Mars Wrigley, producenta bezcukrowych gum Orbit®, 10% Polaków twierdzi, że po zmianie czasu doświadcza więcej mikrostresów. Respondenci wskazują, że z powodu krótszych dni odczuwają smutek (19%), zmęczenie (19%), czują się wyprowadzeni z równowagi (15%), rozdrażnieni (12%) oraz niespokojni (11%). 17% ankietowanych cieszy się natomiast, że zyskuje dodatkową godzinę snu[2].
Zapytani o najbardziej stresujące czynniki związane z przestawieniem zegarów, 24% pytanych Polaków stwierdziło, że nie wiedzą, jak to wpłynie na ich sen, 21% obawia się uczucia zmęczenia w pracy lub na uczelni, czy problemów z obudzeniem się (16%). 10% obawia się, że budzik nie włączy się we właściwym czasie.
Niemal 32% Polaków, zaproszonych do badania Mars Wrigley, uważa, że doświadcza mikrostresów aż 2-3 razy dziennie. Deklarują natomiast, że mają swoje sposoby, aby lepiej sobie z nimi radzić. 32% badanych wskazuje, że wychodzi na spacer na świeżym powietrzu, 27% ogląda telewizję, 22% czyta książkę, a prawie 20% decyduje się na żucie gumy.
Aby pomóc w walce z negatywnymi odczuciami związanymi z przestawieniem zegarów na czas zimowy, producent marki Orbit® zachęca do znalezienia chwili dla siebie. Małe przerwy, poświęcone wyłącznie sobie, mogą pomóc przezwyciężyć chaos dnia codziennego i zapewnić moment na reset.
O firmie Mars, Incorporated
Mars Incorporated to prywatna firma rodzinna z ponad stuletnią tradycją, która produkuje znane i lubiane przez naszych konsumentów produkty: wyroby czekoladowe (m.in. MARS®, M&M’S®, SNICKERS®, TWIX®), gumy do żucia i miętusy (ORBIT®, WINTERFRESH®, AIRWAVES®) oraz jedzenie dla zwierząt (PEDIGREE®, CHAPPI®, ROYAL CANIN®, SHEBA®, WHISKAS®, PERFECT FIT®). Obecnie w 80 krajach na całym świecie Mars, Inc. zatrudnia ponad 140 000 pełnych entuzjazmu Współpracowników, których łączy i którym przyświeca Pięć Zasad. Każda z nich – Jakość, Odpowiedzialność, Wzajemność, Wydajność i Wolność – inspiruje w codziennej pracy. Wszystkich Współpracowników łączy również przekonanie, że świat, jakiego pragniemy jutro, zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj.
Więcej informacji o firmie Mars publikujemy na stronie www.mars.com
[1] https://www.health.com/mind-body/dst-mental-health
[2] Wszystkie dane pochodzą z: Censuswide na zlecenie Mars Wrigley via Weber Shandwick, Gen Z and Millennials (aged 16-42) in the UK, Poland, Germany, France, Spain, and Kazakhstan, Krajowa reprezentatywna próba 1000 przedstawicieli, 25.09.2023 r.