Wystartowała druga edycja Akademii Praw Kobiecych Gedeon Richter

W ramach programu „Akademia Praw Kobiecych” rusza kolejny cykl bezpłatnych webinarów dla Polek z zakresu prawa. Spotkania dostarczą wiedzy na temat praw kobiet w szpitalu oraz aptece. Poprowadzi je Monika Bartwicka, prawniczka specjalizująca się w prawie farmaceutycznym i medycznym, od ponad 10 lat szkoląca lekarzy i farmaceutów.
Program „Akademia Praw Kobiecych” jest odpowiedzią na najpilniejsze potrzeby kobiet, które chcą uporządkować wiedzę dotyczącą ich praw.

 

W pierwszej edycji Akademii, uczestniczki webinariów otrzymały dawkę solidnej wiedzy na temat ich praw w obszarze obowiązującego kodeksu pracy oraz przydatne wskazówki dotyczące rozmów kwalifikacyjnych, zatrudnienia na umowę o pracę i powrotu do pracy po urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim. Z kolei w 2 odsłonie Akademii, Polki dowiedzą się jakie są ich prawa w aptece oraz szpitalu. Partnerem pierwszego z cyklu spotkania pt.: „Pacjentka w aptece – prawa pacjenta w aptece” jest Okręgowa Izba Aptekarska w Krakowie. Webinar już można obejrzeć na fanapagu Gedeon Richter Polska.
O odpowiedź na pytanie jakie są dziś najważniejsze uprawnienia Pacjenta w Aptece zapytaliśmy prelegentkę webinarium – Monikę Bartwicką, prawniczkę. Z kolei o komentarz nt. świadomości pacjentów co do przysługujących im w aptece (dom.) praw – dra n. farm. Przemysława Szybkę, WicePrezesa Okręgowej Rady Aptekarskiej w Krakowie, Kierownika Apteki.

– Pisząc o prawach Pacjenta w Aptece, na samym początku warto wspomnieć o redefinicji roli farmaceuty, jaka nastąpiła wraz z wprowadzeniem Ustawy o Zawodzie Farmaceuty. W najbliższym czasie Pacjent będzie mógł pójść do apteki i skorzystać ze świadczonej przez farmaceutę opieki farmaceutycznej jak i innych usług farmaceutycznych. W niedalekiej przyszłości pacjenci w Aptekach będą mogli także zaszczepić się przeciwko Covid 19. Nowe regulacje prawne dotyczą także praw pacjenta, które po części w sposób bezpośredni wynikają z zapisów UoZF jak np.: prawo pacjenta do poufności świadczeń medycznych czy prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i farmaceutyczną. – odpowiada Monika Bartwicka, prawniczka.

– Świadomość pacjentów z roku na rok wzrasta. Na przestrzeni kilkunastu lat zmiana jest bardzo wyraźna. Na pewno przyczynia się do tego łatwość dostępu do informacji i szybkość ich rozprzestrzeniania się. Co ważne coraz więcej pacjentów interesuje się swoimi prawami, znają je coraz lepiej i egzekwują. Jeśli chodzi o podejście farmaceutów do tych praw wygląda ono następująco: Ze względu na wzrastającą świadomość pacjentów w tym zakresie farmaceuci też są zobligowani do znajomości praw pacjenta, gdyż zdarza się, iż pacjenci w swoich roszczeniach bardzo się rozpędzają i musimy znać granice. Ponadto farmaceuci sami też są lub w przyszłości mogą stać się pacjentami, więc ich świadomość co do zakresu praw także jest istotna. – wyjaśnia dr n. farm. Przemysław Szybka.

A jak to jest z przestrzeganiem praw pacjenta w Polsce?

Na tle państw Unii Europejskiej, polski system opieki zdrowotnej, w rankingach porównujących systemy ochrony zdrowia, zajmuje odległe miejsce. Polacy mają jedną z najniższych oczekiwanych średnich długości życia w chwili urodzenia. Za to wyższy niż w Europie mamy wskaźnik niezaspokojonych potrzeb zdrowotnych. Na ten stan rzeczy składają się przede wszystkim długie oczekiwanie na świadczenia i wysokie koszty usług i towarów zdrowotnych, w tym leków aptecznych.

Wszystko to bezpośrednio wpływa na realizację praw pacjenta i kształtuje kontekst działań Rzecznika Praw Pacjenta. Sprawozdanie opisujące poziom przestrzegania praw pacjenta i działania podejmowane w tym zakresie przez Rzecznika Praw Pacjenta w 2019 r., ukazało się niedawno na oficjalnej stronie Rzecznika. Jakie są główne wnioski płynące ze sprawozdania Rzecznika?

Niezmiennie od wielu lat, prawem pacjenta nieprzestrzeganym w stopniu wysokim (pow. 25% naruszeń prawa w stosunku do wszystkich naruszeń praw pacjenta) pozostaje prawo do świadczeń zdrowotnych. Pozytywna zmiana nastąpiła w zakresie prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, choć nadal RPP określa je jako nieprzestrzegane w stopniu średnim. Co do zasady (poniżej 5% naruszeń prawa w stosunku do wszystkich naruszeń) przestrzegane są: prawo do informacji o stanie zdrowia, prawo do poszanowania intymności i godności, prawo do udzielenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego, prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia, prawo do informacji o prawach pacjenta, prawo do obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, prawo do tajemnicy związanej z pacjentem, prawo do leczenia bólu, prawo do kontaktu z innymi osobami, prawo do depozytu, prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, prawo do zgłoszenia działań niepożądanych produktów leczniczych. W tym długim wykazie praw są tylko dwa, które Rzecznik Praw Pacjenta określił, jako prawa przestrzegane. Są to: prawo do umierania w spokoju i godności oraz prawo do opieki duszpasterskiej.

– Pacjentowi, który nie jest świadomy przysługujących mu praw, trudno jest je wyegzekwować. Tym samym stawia się sam na słabszej pozycji. Kluczem zatem jest edukacja, jak najbardziej powszechna, obejmująca zarówno pacjentów, jak i personel medyczny. Dlatego wyjątkowego znaczenia nabierają propozycje poprawy stanu wiedzy, jakie zostały uwzględnione przez Rzecznika Praw Pacjenta w Sprawozdaniu za rok 2019. Na szczególną uwagę zasługuje inicjatywa wprowadzenia do szkolnej podstawy programowej przedmiotu „wiedza o zdrowiu”. Jego celem miałaby być nie tylko popularyzacja profilaktyki, wiedzy o prawach i obowiązkach pacjenta, ale także edukacja, jak się poruszać w praktyce po polskim systemie ochrony zdrowia. Ważne jest, aby wszyscy, którzy działają na rzecz praw pacjenta pamiętali, że siła leży we współpracy. A współpraca to domena kobiet. My ze swej strony staramy się wspierać wszelkie inicjatywy, których celem jest poprawa jakości życia pacjentów. Właśnie dlatego po raz kolejny zainicjowaliśmy 2 odsłonę programu pt.: „Akademia Praw Kobiecych”, kierowanego do kobiet, pacjentek. Spotkania w formie webinariów, które organizujemy stanowią dobrą okazję do uporządkowania i poszerzenia wiedzy Polek w zakresie praw pacjenta. Wierzę, że takie działanie może pozytywnie wpłynąć na komfort zarówno pacjenta jak i farmaceuty oraz lekarza w aptece i szpitalu. – podsumowuje Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.

***

O 2 odsłonie Akademii Praw Kobiecych

W ramach Akademii Praw Kobiecych odbędą się dwa webinaria poruszające zagadnienia związane z prawami pacjenta w aptece oraz szpitalu. Uczestniczki będą miały również możliwość zadawania pytań podczas sesji Q&A. Na spotkanie już można dołączać, rejestracja nie jest wymagana. Farmaceuci, którzy wezmą udział w spotkaniu mają możliwość zdobycia 2 punktów „miękkich” poprzez platformę e-dukacja.pl, gdzie znajduje się test do wypełnienia.

Źródło:

1. Health Consumer Powerhouse, raport „Euro Health Consumer Index (EHCI), 2018

2. https://www.gov.pl/web/rpp/sprawozdanie-za-2019-rok

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: