Świadoma kobiecość – higiena intymna w praktyce

83% Polek wciąż nie rozmawia o swoim zdrowiu intymnym uważając je za temat tabu, mimo że to klucz do ich dobrego samopoczucia[1]. Wstyd i zakłopotanie sprawiają, że kobiety unikają rozmów o higienie intymnej nawet z ginekologiem czy bliskimi osobami. Takie myślenie to błąd, który może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Kampania „Intymność mile widziana” startuje, by przełamać lęki i poprzez otwartą rozmowę dostarczyć kobietom wiedzę, odwagę i wsparcie, jakiego potrzebują, by zadbać o siebie świadomie. Poprzez takie działania intymność może stać się przestrzenią bezpieczeństwa, a nie powodem do dyskomfortu. Chcąc zadbać o ten aspekt, zapraszamy na Strefę Intymności, która będzie dostępna w jednej z gdańskich drogerii. Mieszkanki będą mogły skorzystać z przygotowanych atrakcji, materiałów edukacyjnych, a także dowiedzieć się, jaki produkt do higieny intymnej jest dla nich odpowiedni. Intymność to nie tabu – to ważna część kobiecego zdrowia, o której warto mówić głośno.

 

 

 

 

Higiena intymna, czyli fundament kobiecego zdrowia

Z punktu widzenia specjalistów, prawidłowa higiena intymna to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim zdrowia. Stosowanie nieodpowiednich kosmetyków, zbyt intensywne mycie, irygacja, czy zbyt rzadkie zmienianie środków higienicznych podczas miesiączki, mogą zaburzyć naturalną florę bakteryjną pochwy i prowadzić do infekcji, suchości czy stanów zapalnych.

– W codziennej praktyce obserwuję, że wiele problemów zdrowia intymnego wynika nie tylko z niewłaściwych produktów, ale przede wszystkim z braku wiedzy na temat fizjologii pochwy i jej mechanizmów obronnych. Naturalna mikroflora oraz odpowiednie pH tworzą barierę ochronną, która zapobiega rozwojowi patogenów. Zaburzenie tej równowagi, nawet przez pozornie drobne błędy w higienie, może prowadzić do nawracających infekcji. Dlatego edukacja pacjentek oraz odpowiedni wybór łagodnych preparatów stanowią fundament dla utrzymania zdrowia intymnego – podkreśla dr m. med. Aleksandra Saletra- Bielińska, ginekolog, ekspertka kampanii „Intymność mile widziana”.

Aby uniknąć nieprzyjemności warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad w doborze płynu do higieny intymnej:

  • odpowiednie pH – najlepiej w zakresie 3-5, by wspierać naturalne środowisko pochwy,
  • obecność kwasu mlekowego, który pomaga utrzymać równowagę mikrobiologiczną,
  • brak mydła i alkoholu, które mogą działać podrażniająco,
  • składniki łagodzące np. rumianek, aloes, antyseptyczny tymianek,
  • dostosowanie produktu do potrzeb – inne potrzeby mają kobiety w ciąży, aktywne fizycznie, czy w czasie menopauzy.

Tabu, które szkodzi zdrowiu

Temat zdrowia intymnego nadal postrzegany jest jako wstydliwy. W wielu domach i szkołach brakuje rzetelnej edukacji seksualnej, a rozmowy o ciele czy miesiączce są marginalizowane. Z raportu Kulczyk Foundation wynika, że ponad 40% dziewczynek nie rozmawia z rodzicami o okresie, a co trzecia czuje się nieprzygotowana na pierwszą miesiączkę[2].

– Brak otwartej rozmowy o zdrowiu intymnym i miesiączce w rodzinach oraz szkołach to poważny problem zdrowia publicznego. Niedostateczna edukacja prowadzi do nieprzygotowania dziewcząt na naturalne procesy fizjologiczne, co może skutkować lękiem, poczuciem wstydu, a także nieświadomym podejmowaniem niewłaściwych decyzji dotyczących higieny i zdrowia. Wprowadzenie rzetelnej, opartej na faktach edukacji seksualnej jest niezbędne, by przełamać tabu i wspierać zdrowy rozwój od najmłodszych lat kobiet podkreśla Katarzyna Piotrowska, fizjoterapeutka uroginekologiczna, członkini Polskiego Towarzystwa Uroginekologicznego, ekspertka kampanii „Intymność mile widziana”.

Strefy Intymności – edukacja i wsparcie w drogerii

Celem kampanii jest przełamanie bariery milczenia i zachęcenie kobiet do otwartych rozmów.  „Intymność mile widziana” to głos w imieniu tysięcy kobiet, które codziennie zmagają się z niewiedzą, wstydem i brakiem wsparcia. Czas to zmienić i uświadomić wszystkim, że intymność to naturalna część życia, a nie tabu.

 

[1] Raport „Bezwstydnie Zdrowe”, badanie zrealizowane metodą CATI, przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS), na próbie n = 1000, styczeń 2025 r.

[2] Raport Menstruacja, badanie ilościowe przygotowane przez Difference – Market Research dla Kulczyk Foundation, luty 2020 r.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: