Solidarność: kobiety vs. mężczyźni. Premiera badań o siostrzeństwie już jutro!

Pojęcie braterstwa jest trwałe zakorzenione w naszej mentalności. A jak jest w przypadku siostrzeństwa? Przedstawiciele której płci w środowisku biznesowym częściej się wspierają, a której hejtują? Jak można to zmienić?

 

 

 

„Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!” – okrzyk muszkieterów do dziś jest cytowany jako przykład męskiej solidarności, bezinteresownego oddania, pokrewieństwa dusz. Klasyka zarówno polskiej, jak i światowej literatury obfituje w przykłady podobnej szlachetności w męskim świecie: od Miguela Cervantesa, poprzez Henryka Sienkiewicza, na Edwardzie Stachurze kończąc. Dość wspomnieć, że samo pojęcie „braterstwa” od wieków funkcjonuje w słownikach, budując świadomość wyjątkowej solidarności wśród mężczyzn.

Pojęcie „siostrzeństwa” nie cieszy się już tak zjawiskową popularnością, choć na kartach licznych powieści nie brak bohaterek, które dla przyjaźni były w stanie poświęcić wiele. Czy współczesne obserwacje dotyczące wzajemnego wspierania się kobiet i mężczyzn przekonują nas, że stereotypy istniejące w literaturze wciąż są obecne w dzisiejszym świecie?

Jak twierdzi w wywiadzie dla magazynu „Zwierciadło” Alicja Tatarczuk, ekspertka w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu:

„Od liderów oczekuje się dziś cech stereotypowo przypisywanych kobietom: współpracy, chęci kompromisu, empatii, a nie skupienia na zysku, konkurowaniu i zwarciu. To powoduje, że będzie się pojawiało coraz więcej kobiet liderek. W tym kontekście mówienie o wspieraniu się, solidarności, o tym, żebyśmy się wzajemnie nie podgryzały, tylko tworzyły dobrą energię, jest szalenie ważne”

Badania przeprowadzone na zlecenie fundacji „W zgodzie ze sobą” są próbą przybliżenia zjawiska siostrzeństwa, dając szeroki wachlarz interpretacji. W badaniu przeprowadzonym metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna (pod kierownictwem prof. Dominiki Maison), wzięło udział ponad 1000 osób. Wyniki badania mówią m.in., że 40% Polaków uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie nawzajem niż kobiety wobec siebie. Ponadto ankietowani stwierdzili, że 61% kobiet uważa, że kobiety częściej hejtują inne kobiety.

Warto bliżej przyjrzeć się sytuacji, by spróbować podjąć pewne środki zaradcze i na szerszą skalę wprowadzić dobre praktyki nie tylko w świecie biznesu.

Miłość do siebie jako fundament wspólnoty kobiet

Twoje relacje z innymi kobietami są odzwierciedleniem tego, jak postrzegasz i traktujesz samą siebie. Siostrzeństwo rodzi się z miłości do siebie samej – to właśnie akceptacja, dostrzeganie w sobie dobra, piękna i mądrości pozwalają otworzyć się na obdarzanie miłością innych kobiet.

Jak mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni badań, Prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”:

Kiedy budujemy w sobie poczucie własnej wartości i uczymy się patrzeć na siebie z czułością, nasze relacje stają się bardziej autentyczne i wolne od rywalizacji. Siła siostrzeństwa tkwi w zrozumieniu, że wzajemne wsparcie i szacunek są możliwe dopiero wtedy, gdy jesteśmy gotowe uznać swoją wartość i piękno – nie w porównaniu z innymi, ale jako ich uzupełnienie.

Siostrzeństwo jako strategia biznesowa

Joanna Barska, przedsiębiorczyni i ekspertka w praktycznym wdrażaniu podejścia behawioralnego do marketingu i sprzedaży, podkreśla:

„Siostrzeństwo to coś więcej niż wzniosły ideał czy ładne słowo na plakacie. To strategia, która ma moc zmieniać biznes, relacje i społeczności. W świecie, gdzie wciąż zbyt często jesteśmy postrzegane jako rywalki, oceniane przez pryzmat wyników i innych zewnętrznych „metryk sukcesu,” prawdziwą siłą staje się zdolność do współpracy opartej na zaufaniu, wsparciu i autentycznej solidarności.

W biznesie siostrzeństwo oznacza coś więcej niż koleżeńskie gesty – to świadomie podjęta decyzja na temat budowania wspólnych sukcesów i wzmacniania siebie nawzajem. Kobiety, które współpracują, tworzą przestrzeń, w której innowacje, kreatywność i odwaga mają szansę rozkwitnąć. To takie inicjatywy i działania budują marki, które nie tylko wyróżniają się na rynku, ale też przyciągają klientów lojalnych wobec wartości, jakie te marki reprezentują.

Niestety, wciąż często spotykamy się z przekonaniem, że sukces jednej kobiety oznacza stratę dla innej. To mit, który musimy wspólnie obalić. Sukces jest zaraźliwy: im więcej kobiet wspiera się nawzajem, tym więcej z nas osiąga swoje cele. Efekt domina jest w biznesie realny – kiedy jedna z nas zdobywa szczyt, wytycza ścieżkę dla innych”.

Siostrzeństwo to most nad rwącą rzeką

Karolina Karolczak, Executive Coach, trener, wykładowczyni akademicka, Forbes Top 3 To Follow, podkreśla:

„Siostrzeństwo w biznesie jest jak most nad rwącą rzeką – łączy kobiety po obu stronach wyzwań, otwierając nowe drogi tam, gdzie wcześniej widziano jedynie przeszkody. W świecie, w którym wciąż napotykamy szklany sufit, a na ścieżce do sukcesu pojawiają się dodatkowe bariery wynikające z płci, solidarność między kobietami jest jak narzędzie, które pozwala nie tylko ten sufit rozbić, ale i zbudować coś trwałego na jego miejscu.

Liderki odgrywają tutaj kluczową rolę. To one wytyczają ścieżki, pokazując, że sukces jednej kobiety może być początkiem sukcesów kolejnych. Liderstwo oparte na siostrzeństwie to nie tylko przewodzenie zespołowi, ale także inspirowanie innych kobiet do tego, by w siebie uwierzyły. Każda z nas potrzebuje przykładu, że można – że osiągnięcie celu jest realne, nawet jeśli droga wydaje się trudna. Liderki, które budują wspólnotę, pokazują, że w zespole siła i że sukces to nie gra o sumie zerowej.

Wyobraźmy sobie wspinaczkę na szczyt góry – samotna wspinaczka jest trudna, wyczerpująca i pełna niepewności. Ale jeśli idziesz z zespołem, gdzie każda osoba podaje rękę kolejnym, szczyt staje się osiągalny dla wszystkich. Siostrzeństwo w biznesie działa dokładnie w ten sposób.

Jeśli jesteś liderką, pamiętaj, że Twoja siła nie tkwi w tym, ile osiągniesz sama, ale w tym, ile kobiet zainspirujesz do wspinaczki. Buduj mosty, nie mury. Podaj rękę, nie oceniaj. I co najważniejsze – bądź widoczna. Każdy sukces, który osiągasz, jest jak uderzenie młotkiem w szklany sufit – im więcej uderzeń, tym większa szansa, że go rozbijemy, nie tylko dla siebie, ale i dla przyszłych pokoleń kobiet. Siostrzeństwo to nie tylko wsparcie – to strategia, która pozwala przekształcić biznes w przestrzeń prawdziwie równych szans.”

Wspólnota siły i nadziei

Dr Monika Mularska-Kucharek, socjolożka, zauważa:

„Kobiety powinny wspierać się przede wszystkim dlatego, że często mierzą się z podobnymi problemami, takimi jak nierówności płacowe, szklany sufit, brak reprezentacji w kluczowych dziedzinach, przemoc domowa, seksualna, brak wsparcia dla matek, presja społeczna. Wspólne inicjatywy oparte na idei wspólnoty i wsparcia dają im siłę do radzenia sobie z trudnościami i przełamywania barier, które samodzielnie mogłyby wydawać się nie do pokonania”.

Premiera badań „Siostrzeństwo kobiet. Fundament solidarności i wsparcia” w TVP2

Już w najbliższy wtorek, 14 stycznia 2025 roku, po godzinie 10:00 rano, w programie „Pytanie na Śniadanie” na antenie TVP2 odbędzie się oficjalna premiera wyników badań pt. „Siostrzeństwo kobiet. Fundament solidarności i wsparcia”W studiu telewizyjnym zasiądzie Ilona Adamska, prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”, która podzieli się najważniejszymi wnioskami z raportu. Towarzyszyć jej będą znane i lubiane osobistości: aktorka Anna Maria Sieklucka oraz pisarka i scenarzystka Marika Grądkowska.

Jak dodaje Ilona Adamska, pomysłodawczyni kampanii Nie hejtuję-motywuję:

Premiera raportu i dyskusja, która odbędzie się na antenie TVP2, mają na celu zwrócenie uwagi na istotną rolę, jaką kobiety odgrywają w budowaniu wspierających społeczności. Siostrzeństwo nie jest tylko ideą – to ruch, który łączy kobiety i pozwala im działać wspólnie na rzecz lepszej przyszłości. Serdecznie zapraszam do śledzenia programu „Pytanie na Śniadanie” i pobrania raportu, który stanie się narzędziem do dalszej refleksji i działania.

Prezentowane badania zostały wzbogacone o komentarze uznanych ekspertów: Jacka Santorskiegodr Moniki Mularskiej-Kucharek, socjolożki oraz psycholożki Joanny Węglarz.

Wszystkie zainteresowane osoby będą mogły zapoznać się z pełnym raportem, który zostanie udostępniony na stronie internetowej Fundacji „W zgodzie ze sobą” (https://www.fundacjawzgodziezesoba.pl/raport/) tego samego dnia, po godzinie 18:00.

Podsumowanie

Siostrzeństwo to nie tylko hasło, ale konieczność w dzisiejszym świecie. Wsparcie, solidarność i współpraca kobiet mogą zmienić rzeczywistość, przekształcając biznes w przestrzeń bardziej przyjazną i równą dla wszystkich. Wspólnie możemy osiągnąć więcej – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

*** Partnerzy badań: znanylekarz.pl, Higiena Serwis, Asanka, Akademia Trenerów Mentalnych, Brokeria Company Biuro Rachunkowe oraz KTI Filtry.

Joanna Bielas

Grafiki: Ewelina Salwuk-Marko

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: