Polacy o nadchodzących świętach Bożego Narodzenia

Dla 41% Polaków grudniowe święta to wyczekiwany z niecierpliwością czas, podczas którego chcemy poczuć się wyjątkowo. Według 27% respondentów to okres, kiedy ulegamy gorączce świątecznych zakupów. Co trzeciemu z nas komercjalizacja świąt psuje ich atmosferę. Wspólny posiłek przy wigilijnym stole, ubieranie choinki i obdarowywanie się upominkami to dla Polaków obecnie najważniejsze świąteczne zwyczaje, jak wynika z badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń.

 

Spośród 1683 respondentów badania „Święta Bożego Narodzenia 2018 z perspektywy Polaków”, aż 65% przyznaje, że święta to stres, gdyż zamiast wypoczywać, całą energię tracimy na przygotowania i gonitwę za prezentami. Atmosferę świąt najbardziej psuje przede wszystkim skupienie się na ich materialnym wymiarze – 31% odpowiedzi, ciągły pośpiech i brak czasu na ich celebrowanie – 27% wskazań, niezadowolenie bliskich z podarowanych im upominków – 25% odpowiedzi oraz złe relacje w rodzinie – 17% odpowiedzi.

Większość zapytanych przez serwis Prezentmarzeń Polaków uważa, że święta Bożego Narodzenia zmieniły swój charakter – dlaczego? Według 29% respondentów – nawet niewierzący ubierają choinkę, według 24% żyjemy w specyficznych czasach, gdy święta tracą swój religijny charakter. Dla 19% respondentów wynika to głównie ze skupienia się na materialnych aspektach, a 5% skarży się, że dziś nawet w marketach gra się kolędy.

Według 24% respondentów, grudniowe święta nie zmieniły swojego charakteru i wciąż są obchodzone tradycyjnie. Jak pokazały wyniki badania serwisu,  „magia świąt” to w dzisiejszych czasach przede wszystkim chęć poczucia się wyjątkowo w okresie Bożego Narodzenia. Oprócz celebrowania świąt, to również okres, kiedy co trzeci Polak znajduje czas, aby wyjść na spacer, 29% nadrabia zaległości oglądając filmy czy czytając, 21% spotyka się z przyjaciółmi i znajomymi. Dla 11% Polaków to również okres, kiedy poza spotkaniami w rodzinnym gronie, nadrabia się zaległości z pracy.

Jednym z kluczowych elementów świąt, co odzwierciedla przedświąteczna „gorączka zakupowa” jest obdarowywanie się upominkami. Tradycja zakupu prezentów praktycznie przejęła świąteczne finanse, na dobre wpisując się w społeczne obyczaje. Aż 67% spośród 1683 respondentów największy budżet świąteczny przeznacza na prezenty dla bliskich, 21% na jedzenie, 12% na świąteczny wystrój domu.

Jak wynika z badania „Święta Bożego Narodzenia 2018 z perspektywy Polaków”, ponad 70% z nas podarowuje swoim bliskim świąteczne upominki.  Dla 47% jest to miły gest okazania uczuć, a dla 37% część świątecznej tradycji. Zmieniają się jednak preferencje dotyczące prezentów, zarówno wśród obdarowujących, jak i obdarowanych. Większość zapytanych Polaków uważa, że z roku na rok kupujemy coraz mniej tradycyjnych upominków. Dlaczego się tak dzieje? Według 26% – zastępujemy standardowe prezenty bonami i voucherami, nie skazując się na gust ofiarodawcy. Dla 19% tradycyjne upominki są nudne i przewidywalne, 17% chce podarować bliskim prezent w formie przeżycia – na przykład lekcje tańca, masaż czy nawet skok ze spadochronem.

– Już od kilku lat, coraz więcej osób decyduje się na upominki niematerialne, które pozwolą bliskiej osobie spełnić marzenia, miło spędzić czas wolny lub realizować pasje. Karty podarunkowe i vouchery stały się bardzo popularną i atrakcyjną formą prezentów. Dodatkową zaletą jest możliwość ich kupna na ostatni moment, jak i realizacji w dowolnym czasie.– komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.

Na zakup prezentu dla bliskiej osoby 27% respondentów przeznacza do 100 zł, 35% od 100 do 200 zł, a 19% do 300 zł. Dla 12% z nas akceptowalnym wydatkiem jest kwota powyżej 300 zł.

Co trzeci Polak, jak wynika z badania sfinansuje grudniowe święta w tym roku z oszczędności, 45% z bieżących dochodów. Niestety 22% z nas musi się zadłużyć na świąteczne wydatki, korzystając z karty kredytowej – 10%, pożyczki, kredytu gotówkowego – 7% lub prosząc o pomoc finansową rodzinę i przyjaciół – 5%. Największy budżet, co nie jest dużym zaskoczeniem pochłoną, jak deklaruje 67% Polaków prezenty dla rodziny i bliskich.

* Badanie „Boże Narodzenie 2018 z perspektywy Polaków” w formie ankiety online przeprowadził serwis Prezentmarzeń w dniach 15-29 listopada br. na reprezentatywnej grupie 1683 respondentów.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: