Natalia Olszewska-Rokicka: „Głęboko wierzę w realną kobiecą solidarność”

Jako współzałożycielka, a od 2018 roku Prezes Zarządu firmy DNR Group, zajmuje się obsługą informatyczną przedsiębiorstw, zarządzeniem i administracją serwerami, monitoringiem infrastruktury IT, audytowaniem i wdrażaniem procedur cyberbezpieczeństwa w firmach. Natalia Olszewska-Rokicka od 2015 roku jest również właścicielką agencji marketingowej, będącej obecnie częścią marki DNR Software. Cechy takie jak: rzetelność, efektywność i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań uważa za kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w biznesie.

 

 

 

 

Joanna Bielas: Jest Pani współzałożycielką firmy DNR Group zajmującej się obsługą informatyczną przedsiębiorstw, monitoringiem infrastruktury IT i wdrażaniem procedur z zakresu cyberbezpieczeństwa. Od 2018 roku jest Pani Prezesem Zarządu firmy DNR Group. Czy będąc na studiach marzyła Pani o osiągnięciu tak imponujących celów zawodowych?

Natalia Olszewska-Rokicka: Odkąd pamiętam byłam ambitna, pracowita i cierpliwie dążyłam do wyznaczonych celów. Studiowałam dwa kierunki: historię (specjalność: archiwistyka) i stosunki międzynarodowe. Prężnie działałam w społeczności akademickiej. Przez 3 lata byłam Prezesem Naukowego Koła Historyków i członkiem Koła Naukowego Archiwistów. Organizowałam spotkania naukowe, konferencje, prelekcje, wyjazdy naukowe etc. Byłam na wszystkich najważniejszych konferencjach historycznych w czasie 5 lat studiów jako prelegent i uczestnik, napisałam dużą ilość publikacji naukowych, a pracę magisterską zdałam na 5 z wyróżnieniem. Od początku studiów miałam stypendium naukowe, a od 3. roku Stypendium Ministra dla studentów za szczególne osiągnięcia. Otrzymałam również stypendium Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego na udział w programie Akademia Młodych Dyplomatów. Z ramienia uczelni brałam udział w programach stażowych m.in. w Kancelarii Prezydenta RP, Bibliothèque Polonaise de Paris w Paryżu czy w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (w którym przez rok byłam też Wolontariuszem). Zaraz po ukończeniu studiów dostałam się również na program stażowy do Jad Waszem, Instytutu Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu w Izraelu, ale ze względu na sytuację prywatną zdecydowałam się zostać w Polsce.

Od zawsze wiedziałam, że kiedyś będę miała swoją firmę. Na studiach myślałam, że będzie ona połączona z działalnością naukową, ale zderzenie z rzeczywistością szybko pokazało mi, że zarobki naukowca i wykładowcy akademickiego (w dziedzinie przedmiotów humanistycznych) nijak się mają do moich oczekiwań. Dlatego też wybrałam drogę komercyjną. Kolejne lata, firmy w których pracowałam, stanowiska jakie piastowałam oraz dzieło przypadku doprowadziły mnie do tego, kim jestem teraz i co robię w życiu zawodowym.

J.B.: Jakie kroki postawiła Pani na początku swojej drogi zawodowej, by móc realizować swoje plany?

Natalia Olszewska-Rokicka: Na początku swojej drogi zawodowej jeszcze nie wiedziałam gdzie i w jakiej branży najlepiej się odnajdę, więc szukałam i próbowałam. Najpierw byłam asystentką prezesa zarządu w spółce akcyjnej, gdzie nauczyłam się wielu przydatnych rzeczy, ale też przekonałam się, że praca w korporacji nie jest dla mnie, więc z niej zrezygnowałam. Następnie byłam dyrektorem zarządzającym w branży gastronomicznej i prowadziłam 50-osobowy zespół. Wiedziałam, że dobrze radzę sobie z kierowaniem ludźmi, ale też, że jestem kreatywna i bardzo dobrze odnajduję się w marketingu, więc kolejnym przystankiem była agencja interaktywna w której przepracowałam 3 lata. W tym czasie założyłam swoją pierwszą działalność gospodarczą związaną z marketingiem, specjalizowałam się w tworzeniu strategii marketingowych, digitalu i obsłudze social media. Ciężko pracowałam i zawsze dawałam z siebie 110%. Nadgodziny w tym czasie były dla mnie normą. Wiedziałam, że aby osiągnąć cel i satysfakcję z życia zawodowego, muszę ciężko pracować, dokształcać się, być cierpliwa, ale też i asertywna.

J.B.: Jakie wyzwania stoją w obecnych czasach przed osobą zarządzającą firmą z branży IT?

Natalia Olszewska-Rokicka: Przede wszystkim to ochrona infrastruktury informatycznej firmy świadczącej usługi IT, a w szczególności  jej krytycznych elementów. Przez ochronę mam na myśli wszelkie działania zapewniające jej poprawne funkcjonowanie, ciągłość działania i integralność. Jest to również zapewnienie wysokiej dostępności usług oraz wdrożonych rozwiązań. To wszystko ma w efekcie zapobiegać zagrożeniom, ryzykom lub słabym punktom, a co najważniejsze, pozwala w sposób ciągły i bezproblemowy świadczyć usługi dla klientów.

Z biznesowego punktu widzenia dużym wyzwaniem jest umiejętność dynamicznego i szybkiego dostosowywania się do rynku i jego potrzeb, w tym społecznych, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich lat. Dla przykładu: pandemia koronawirusa wymusiła na wielu przedsiębiorcach pracę zdalną, a sytuacja za naszą wschodnią granicą – wzmocnienie procedur cyberbezpieczeństwa w firmach. Informatyka to źródło unikatowych technologii, szczególnie w czasach kryzysu. Ich rozwój w obecnych okolicznościach nabiera tempa, a my chcąc dostarczać usługi najwyższej jakości, musimy za nimi nadążać.

J.B.: Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakimi przesłankami kierować się przy wyborze rzetelnej firmy do obsługi IT w ich biznesie. Jakich wskazówek mogłaby Pani udzielić?

Natalia Olszewska-Rokicka: Obserwując rynek, muszę przyznać, że nie jest to łatwy temat. W samej Warszawie jest co najmniej kilkadziesiąt firm świadczących usługi informatyczne, od dużych dostawców, po mniejsze kilkuosobowe firmy i jednoosobowe działalności gospodarcze. Jakość dostarczanych usług jest na bardzo różnym poziomie, co najważniejsze, wielkość firmy i ilość obsługiwanych klientów nie jest gwarancją tej jakości. Temat jest bardzo szeroki i jeśli podeszłybyśmy do niego w sposób szczegółowy, chcąc przeanalizować wszystkie czynniki, to z pewnością mógłby zapełnić kilka wywiadów lub artykułów.

J.B.: Jakie zagrożenia w cyberprzestrzeni czekają dziś na firmy małego i dużego formatu?

Natalia Olszewska-Rokicka: Głównym zagrożeniem jest pishing czyli metoda oszustwa, w której cyberprzestępca podszywając się pod instytucję czy osobę fizyczną za pomocą szkodliwego oprogramowania, wymusza na użytkowniku określone działania, w konsekwencji których wyłudza określone dane. To przebiegła
i, niestety, teraz bardzo skuteczna metoda oszustwa, hakerzy dochodzą do niemalże perfekcji w targetowaniu tych kampanii. Nawet najlepsi specjaliści w dziedzinie cyberbezpieczeństwa potrafią się na nie nabrać. Dla firmy, poza wyłudzeniem danych, konsekwencją takich kampanii są zagrożenia typu  ransomware (czyli złośliwe oprogramowanie), które zgodnie z najnowszymi danymi, potrafią funkcjonować w środowisku informatycznym firmy nawet ponad 90 dni i ujawnić się dopiero po długim czasie od zainfekowania. To sprawia, że takie ataki są bardzo ciężkie do wychwycenia.

J.B.: Jakie działania może podjąć każdy przedsiębiorca by uniknąć błędów na tym polu?

Natalia Olszewska-Rokicka: Przede wszystkim, pomoże wykonywanie audytów informatycznych oraz audytów cyberbezpieczeństwa. Taki audyt każda firma powinna wykonywać przynajmniej raz w roku. Ubolewam nad tym, że brakuje takich standardów w naszej przestrzeni biznesowej. Każdy przedsiębiorca powinien zadbać o to, żeby w firmie zaimplementować rozwiązanie do stałego monitoringu zagrożeń i tego co się dzieje w środowisku, poprzez wykorzystywanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w celu wykrywania anomalii. Na rynku są mniej lub bardziej rozwinięte narzędzia, więc zarówno małe, jak i duże firmy znajdą dla siebie odpowiednie rozwiązanie.

J.B.: Od 2015 roku jest Pani właścicielką agencji marketingowej Od 2015 roku, również właścicielką agencji reklamowej, będącej obecnie częścią marki DNR Software. Jakie cele i założenia ma Agencja? Do jakich klientów chce Pani trafić?

Natalia Olszewska-Rokicka: Agencja realizuje projekty z zakresu digital marketingu tj. tworzenie stron www, Landing Page, sklepów i serwisów. Obszary, w których się specjalizujemy, to social media marketing i kampanie performance. Realizujemy również dużo dedykowanych rozwiązań webowych i narzędzi m.in. dla klientów których obsługujemy w ramach DNR Group. Posiadanie kompetencji programistycznych pozwala nam dostarczać jeszcze więcej rozwiązań, które optymalizują i automatyzują prace naszych klientów. Stworzyliśmy kilka produktów, które chcemy komercyjnie sprzedawać: DNR Legal – aplikacja do obsługi kancelarii prawnej. DNR Content Manager – dedykowany system CMS, oraz DNR Service – aplikacja do zarządzania serwisem samochodowym i myjnią. Na rozwoju i sprzedaży tych narzędzi chcemy się skupić w najbliższym czasie.

J.B.: Mówi Pani o sobie: “Ambicja to bardzo ważna część mojego życia i kariery”. Jakie jeszcze cechy pozwalają Pani zdaniem realizować się w branży IT?

Natalia Olszewska-Rokicka: Myślę, że niezależnie od branży jest zespół cech i okoliczności, które pozwalają osiągnąć sukces w biznesie. Trzeba stawiać sobie ambitne i konkretne cele, a następnie cierpliwie i z pokorą dążyć do ich realizacji. Niezwykle istotna jest samodyscyplina i systematyczność w działaniu, a co za tym idzie – dobra organizacja czasu pracy. Tych cech na pewno mogłabym wymienić więcej, ale ważne jest, żeby na każdym etapie dążyć do tego, żeby być lepszą wersją samego siebie.

J.B.: Czy uważa się Pani za kobietę spełnioną?

Natalia Olszewska-Rokicka: Zdecydowanie tak, i to na wielu płaszczyznach, nie tylko zawodowo, ale również prywatnie.

J.B.: Uczestniczyła Pani w wielu prestiżowych branżowych konferencjach organizowanych m.in. w Barcelonie czy Bangkoku. Czy nieustanne poszerzanie swoich kompetencji jest wpisane w Pani zawód?

Natalia Olszewska-Rokicka: Zarówno branża IT, jak i marketingowa, to ciągle zmieniające się środowiska, rzeczywistość i technologie. Nie wyobrażam sobie obsługi klienta na najwyższym poziomie bez posiadania wiedzy o najnowszych rozwiązaniach, trendach, ale też zagrożeniach, jak w przypadku cyberbezpieczeństwa.

J.B.: Jak udaje się Pani łączyć liczne obowiązki zawodowe?

Natalia Olszewska-Rokicka: Pomagają mi w tym już dwie wcześniej wymienione cechy, czyli samodyscyplina i bardzo dobra organizacja czasu pracy. Poza tym, będąc mamą i bizneswoman, nieocenione jest wsparcie najbliższych. Dzięki temu, że wspólnie z mężem prowadzimy firmę, możemy dopasowywać sobie czas pracy do naszych potrzeb i poświęcać córeczce maksymalnie dużo czasu, nie zaniedbując przy tym zawodowych obowiązków.

J.B.: Jak regeneruje Pani siły po pracy? Jakie ma Pani pasje?

Natalia Olszewska-Rokicka: Najlepiej odpoczywam spędzając czas w gronie rodziny i przyjaciół. Jeśli tylko pozwalają mi na to okoliczności, to staram się spędzać mój wolny czas aktywnie. Moje pasje to: jazda rowerem, pływanie, biegi OCR, jazda na nartach. Jestem wielką fanką podróży, poznawania nowych kultur, smaków, podziwiania piękna tego świata. Podróżowanie wzbogaca nas i nasze pojęcie o życiu. Pozwala spojrzeć na wiele spraw z innej perspektywy i  nierzadko doceniać to, co mamy w swoim najbliższym otoczeniu. Na wiosnę, jak tylko zaczyna się robić cieplej,
uwielbiamy z mężem wycieczki motocyklem.

J.B.: Należy Pani do Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu. Czy uważa Pani, że w dzisiejszych czasach kobieca solidarność, wzajemne wsparcie i motywowanie się są ważne?

Natalia Olszewska-Rokicka: Zdecydowanie tak, ponieważ my, kobiety, każdego dnia musimy udowadniać sobie i światu, że przedsiębiorczość jest domeną nie tylko mężczyzn. Takie inicjatywy jak EKKB pokazują, że kobiety w biznesie są równie skuteczne, jak i innowacyjne, są świetnymi liderkami. Głęboko wierzę w realną kobiecą solidarność, ponieważ ona może wynieść nas i nasze biznesy na wyższy poziom.

J.B.: Jakie ma Pani plany i marzenia dotyczące swojej kariery zawodowej?

Natalia Olszewska-Rokicka: Od kiedy pamiętam chciałam nie tylko robić biznes, ale też edukować i pomagać. W tym roku, poza konkretnymi celami biznesowymi w moich dwóch firmach, postawiłam na budowanie marki własnej. Skupiam się na rozwoju i poszerzaniu kompetencji. Obecnie jestem w trakcie realizowania certyfikacji ITIL oraz Lean Six Sigma pomagającej jeszcze lepiej zarządzać usługami IT. Chcę edukować przedsiębiorców, jak świadomie korzystać z usług IT, jednocześnie dbając o rozwój przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu najnowszych technologii i zwiększając poziom cyberbepieczeństwa.

J.B.: Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów.

fot. Piotr Wroniewicz

 

 

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: