Młode Polki wstydzą się rozebrać u ginekologa, ale gdy już to zrobią – czują zadowolenie

Polki nie chodzą regularnie do ginekologa, a największą barierą jest dla nich wstyd, którego doświadcza nawet 43 proc.[1] młodych kobiet. Najtrudniejszym dla nich momentem podczas samej wizyty są słowa lekarza: „proszę się rozebrać”, ale zaraz po wyjściu z gabinetu odczuwają zadowolenie z siebie. Dlatego Dominika Gwit, ambasadorka II edycji kampanii „W kobiecym interesie”, przekonuje, że warto pokonywać własne obawy i bariery psychologiczne przed wizytą u ginekologa oraz skorzystać z akcji bezpłatnych badań i konsultacji przeprowadzanych w ramach akcji – w swoim własnym kobiecym interesie.

 

Ponad 3 miliony kobiet w Polsce nie chodzi regularnie do ginekologa. Istotnym czynnikiem zniechęcającym Polki do badań ginekologicznych jest silne poczucie wstydu. Celem tegorocznej, II edycji kampanii „W kobiecym interesie” jest zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w odbywaniu regularnych kontroli zdrowotnych. Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gedeon Richter Polska (organizatora kampanii) wynika, że młode Polki mają inne oczekiwania i inaczej postrzegają wizytę  w gabinecie ginekologicznym niż ich mamy czy babcie. Bardziej się wstydzą, ale są też dużo bardziej wymagające i świadome swoich potrzeb. Wybierają tego samego lekarza, zwracają uwagę na jego płeć, ważne są dla nich też kwestie poświęconego im czasu, własnego komfortu i indywidualnego podejścia ze strony specjalisty.

Młode wstydzą się bardziej!

Dla młodych kobiet najtrudniejszym momentem podczas wizyty u ginekologa są słowa lekarza: „proszę się rozebrać”. Blisko połowa (43%) młodych Polek w wieku 16-24 lata wskazała, że w tym momencie wizyty ma największe poczucie wstydu. Młodsze kobiety wstydzą się zdecydowanie bardziej i częściej niż starsze (31%).

Wstyd młodych kobiet przed eksponowaniem własnego ciała podczas wizyty u ginekologa wiąże się często z przekonaniami i normami wyniesionymi przez nie z domów rodzinnych, ze stosunkiem najbliższych im osób do nagości i seksualności. Zbyt często otrzymują one przekaz sugerujący, iż badanie ginekologiczne może być naruszeniem intymności i godności kobiety. Tym silniejszy będzie odczuwany przez kobietę wstyd im bardziej instrumentalnie i bez szacunku traktowano jej ciało w dzieciństwie, młodości i wczesnej dorosłości i im mniej wspierający stosunek do kwestii profilaktyki ginekologicznej miała matka czy partner młodej kobiety. Jeśli partner sugeruje w takiej sytuacji swoją zazdrość, to ogromnie obciąża to jego partnerkę wzbudzając w niej lęk i poczucie winy.  Dlatego wspierająca postawa partnera i matki będzie niezwykle ważna w pokonaniu tego wstydu – tłumaczy dr Magdalena Nowicka, psycholog różnic indywidualnych z Uniwersytetu SWPS.

Pozytywny jest fakt, że młode kobiety po zakończonej wizycie dużo silniej niż starsze odczuwają spokój (51% starsze i 59% młodsze) i zadowolenie z siebie (odpowiednio 33% i 40%).

– Wstyd trzeba zostawić za drzwiami, a obawy rozwiać pytając lekarza. Od żadnej z nas nie oczekuje się przy pierwszej wizycie, że zgrabnie wskoczy na fotel ginekologiczny i będzie od razu super rozluźniona. Dopiero za którymś razem stanie się to bardziej naturalne, choć wielu z nas ten wstyd i dyskomfort będzie towarzyszył zawsze. Absolutnie nie znaczy to jednak, że mamy się dać mu obezwładnić i zrezygnować z regularnych badań. Wręcz przeciwnie – w dbaniu o moje zdrowie nic mnie nie powstrzyma, bo robię to nie tylko dla siebie, ale też dla mojego męża, moich bliskich. A jaka po takiej wizycie jestem z siebie zadowolona! – mówi Dominika Gwit-Dunaszewska, ambasadorka tegorocznej edycji kampanii „W kobiecym interesie”.

Młode Polki wymagają więcej!

Młode Polki mają zdecydowanie większe oczekiwania od wizyty i samego lekarza niż dojrzałe kobiety, są też bardziej świadome swoich praw.  Ważne są dla nich różne aspekty: m.in. rozluźnianie atmosfery w trakcie wizyty, aż 78% młodych kobiet oczekuje zapewnienia komfortu przed, w trakcie i po badaniu, podobny procent (74%) zwraca uwagę również na szacunek do pacjentki i zachowanie form grzecznościowych, a także indywidualne podejście ginekologa. Dla 64% młodych Polek ważny jest czas na rozmowę, opowiedzenie o problemach czy wątpliwościach. Na zadowolenie młodszych pacjentek znacząco wpływa też przyjazne nastawienie lekarza (73%).

To co jednak najbardziej wyróżnia odpowiedzi młodszej grupy kobiet to fakt, że aż 66% z nich wskazuje, że do zadowolenia z wizyty potrzebują wyjaśnienia kwestii, których nie rozumiały lub o których nie wiedziały. Młode Polki są dociekliwe i chcą wiedzieć, ale nie zawsze mają odwagę zapytać o poradę ginekologa – ponad 70% z nich szuka informacji nt. zdrowia intymnego w Internecie, częściej też radzą się swoich najbliższych. 72% młodych kobiet przy wyborze ginekologa kieruje się opinią innych np. kogoś znajomego czy czyta opinie na stronach internetowych. Z badania wynika też, że ponad połowa (56%) kobiet ma swojego lekarza, a młodsza grupa wiekowa robi to nawet częściej – 63% kobiet w wieku 16-24 lata wybiera zawsze tego samego ginekologa.

II edycja kampanii i akcje pod hasłem „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”

Hasłem przewodnim II edycji kampanii jest „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”. Jej celem pozostaje zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w odbywaniu regularnych kontroli zdrowotnych.

Podczas tegorocznej kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 10 miejscowości zlokalizowanych w województwach małopolskim, śląskim i świętokrzyskim, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz bezpłatne badania USG i cytologia wraz z testem HPV.

Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie” oraz kalendarium badań jest dostępne pod linkiem: www.wkobiecyminteresie.pl

 

[1] Badanie ilościowe (na próbie Polek N=1000 w wieku 16-65), badanie boosterowe (N=400 na reprezentatywnej próbie Polek w wieku 16-24 lat) oraz badanie jakościowe (pogłębione wywiady indywidualne (IDI), próba: 8 kobiet w wieku 18-22 lat (50%) i 23-26 lat (50%); mieszkające w Warszawie (50%) i Kielcach (50%)) przeprowadził na zlecenie Gedeon Richter instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w marcu 2020 r.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: