Kobieta liderem? Jak Polacy oceniają przywódcze zdolności współczesnych kobiet?

Bycie liderem to nie kwestia płci, a indywidualnych zdolności – taka opinia przeważała wśród uczestników sondy ulicznej „Kobiece sprawy”. Impulsem do sprawdzenia opinii społeczeństwa na temat kobiet była zbliżająca się premiera 7. edycji Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Kobiece sprawy”.

 

Niemal co drugi kierownik to kobieta

Z ostatniego badania „Woman in Business” realizowanego przez Millward Brown dla Grant Thornton International wynika, że 40 proc. osób zasiadających na kierowniczych stanowiskach w polskich firmach to kobiety. Stawia to nasz kraj w czołówce, gdyż na świecie i w krajach UE jest to średnio 25 proc. Relatywnie niski jest również odsetek firm, w których nie ma ani jednej kobiety w zarządzie i na stanowisku szefowej pionu – 13 proc. Dla porównania we wszystkich 36 krajach objętych badaniem wskaźnik ten kształtuje się na poziomie 36 proc. Chociaż Polki stosunkowo często osiągają stanowiska managerskie, to jednak tylko 8 proc. kobiet zajmuje najwyższe stanowiska w firmie – prezesa zarządu lub dyrektora zarządzającego. W tej kwestii ciągle jest wiele do zrobienia, ale pozytywny klimat w społeczeństwie, zwłaszcza wśród młodych, pozwala wierzyć, że i ta bariera zostanie przełamana.

Przywództwo to nie kwestia płci

Czy współczesne kobiety mają potencjał do bycia liderem? Zdaniem uczestników sondy – zdecydowanie tak. Zwłaszcza młodsze osoby wskazywały, że nie jest to kwestia płci, a raczej indywidualnych uzdolnień i osobowości. Ich zdaniem nie ma również ograniczeń w dziedzinach, w których kobiety sprawdzają się jako liderzy – biznes, medycyna, motoryzacja, rodzina i wiele innych. Pojawiły się także opinie, że są obszary, w których panie wręcz częściej niż panowie występują w roli liderów – np. start-upy.

Wzór nowoczesnej kobiety

Kto dla Polaków jest wzorem nowoczesnej kobiety? Odpowiedź jest zaskakująca – to wciąż Maria Skłodowska – Curie. Kobieta – naukowiec nadal stanowi autorytet dla wielu kobiet i mężczyzn w Polsce. Zapewne nie bez znaczenia jest fakt, że w 2017 roku obchodziliśmy 150. rocznicę jej urodzin, co wielu osobom przypomniało o wybitnych osiągnięciach Skłodowskiej.  Polacy często jednak nie szukają wzorców w postaciach historycznych czy osobowościach telewizyjnych. Uczestnicy sondy jako wzór nowoczesnej kobiety wskazywali również najbliższe im osoby – żony lub matki.

Superkobieta okiem artystów

Postać kobiety-lidera znalazła również odzwierciedlenie na kartach Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Kobiece sprawy”. Wielu artystów tworzących ten projekt, swój plakat przygotowało właśnie z myślą o zobrazowaniu kwestii przywództwa kobiet, co wskazuje, że jest to jedna z najważniejszych kobiecych spraw. Tomasz Bogusławski przedstawił swoją interpretację bizneswoman poprzez torebkę, w którą wpisany jest sznurowany but na wysokim obcasie. Dawid Ryski przygotował plakat zatytułowany „Kobieta w centrum dowodzenia” nawiązujący do jednego z najsłynniejszych plakatów socrealistycznych pt. „Partia”.

Współczesne kobiety zdecydowanie mają potencjał do bycia liderem – zgodni z tym są zarówno uczestnicy sondy ulicznej, jak i uznani artyści. Wiele jest jeszcze pracy do wykonania w kwestii osiągania przez kobiety wysokiej pozycji w biznesie, jednak podejście społeczeństwa pozwala ufać, że do przełamania ostatnich barier wcale nie jest tak daleko.

Film z sondy ulicznej: https://youtu.be/COSE3UOhpsY

Informacja o kalendarzu:

„Kobiece sprawy” to 7. edycja kalendarza, przygotowywanego przez Gedeon Richter, pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Pągowskiego. Każdy z artystów zaangażowanych w projekt tegorocznego kalendarza na swoich plakatach ukazał różne sprawy kobiet. Autorzy tegorocznej edycji to uznani twórcy plakatów: Bartosz Kosowski, Mirosław Adamczyk, Patryk Mogilnicki, Tomasz Bogusławski, Andrzej Pągowski, Ola Niepsuj, Ryszard Kaja, Jan Bajtlik, Dawid Ryski, Maja Wolna, Mieczysław Wasilewski oraz Wiktor Sadowski.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: