Jak skutecznie budować relacje biznesowe? Poznaj 5 kroków do owocnego networkingu

3 minuty rozmowy z odpowiednią osobą w odpowiednim miejscu mogą być bardziej skuteczne i mieć lepszy wpływ na rozwój Twojej kariery niż miesiące strategicznych działań. Brzmi jak truizm? Na własnej skórze wielokrotnie przekonałam się, że nie wszyscy potrafią wykorzystać swoje „5 minut”, natomiast ci, którzy potrafią, robią osiągają sukcesy w zawrotnym tempie.

 

 

Odpowiedz szczerze na pytanie: ile razy naprawdę skutecznie zrobiłeś użytek z okazji nawiązania nowego kontaktu biznesowego? Ile razy zrezygnowałeś z obiecującej rozmowy, bo nie byłeś do niej wystarczająco dobrze przygotowany? Poznaj 5 skutecznych sposobów na networking, który pozwoli Ci budować relacje biznesowe na lata niezależnie.

1. Wykorzystuj internet do poznawania topowych autorów

Przeczytałeś bardzo dobry, branżowy artykuł, a jego autor podał swój email? Nie wahaj się ani chwili i napisz do niego! Każdy z nas lubi być docenianym za swoją pracę. Jeśli nie zgadzasz się z tezami autora, również wykorzystaj to jako pretekst do kontaktu. Wbrew pozorom, ludzie są otwarci na konstruktywną krytykę, wobec czego Twoja merytoryczna wiadomość z pewnością sprowokuje autora do odpowiedzi. Wdawaj się w polemikę, jeśli coś budzi Twoje wątpliwości – buduj pozycję osoby dociekliwej, wszechstronnej, oczytanej. Internet daje nam dziś nieograniczone możliwości nawiązywania kontaktów: poza drogą mailową możesz wybrać także napisanie do kogoś np. na Twitterze, LinkedIn czy Facebooku. Warto korzystać także z grup tematycznych gromadzących osoby skupione wokół danego tematu. Dla autora publikacji czy przedsiębiorcy Twoje spostrzeżenia mogą być na tyle interesujące, że postanowi nawiązać z Tobą współpracę.

2. Aktywnie uczestnicz w wykładach i konferencjach

Z perspektywy prelegenta podczas konferencji nie ma nic lepszego niż intrygujące pytanie padające ze strony publiczności po zakończonym wykładzie. Słuchacze z kolei po prelekcji najczęściej mają wiele pytań, jednak wstydzą się je zadać. Przełam się i wykorzystaj wiedzę specjalisty, który jest gotowy Ci pomóc. Uwierz, że jest to bardzo dobra podwalina pod budowanie dalszego kontaktu (na przykład podczas konferencyjnego lunchu). Jeszcze lepiej, jeśli prelegent będzie kojarzył Cię z wcześniejszych rozmów prowadzonych w social mediach. Możesz do nich nawiązać, dzięki czemu udowodnisz, że dane zagadnienie jest dla Ciebie interesujące. Prelegenci to też ludzie! Z chęcią porozmawiają z Tobą o czymś, co jest nie tylko ich pracą, ale także pasją.

3. Unikaj nachalności

Zależy Ci na nawiązaniu z kimś współpracy? Nawet jeśli druga strona będzie pozytywnie nastawiona, skutecznie odstraszysz ją natarczywością. Znajdź umiar pomiędzy dobrze rozumianym podtrzymywaniem kontaktu, a przesadnym zabieganiem o czyjąś uwagę. Jeśli Twój potencjalny partner ewidentnie nie jest zainteresowany rozmową z Tobą, odpuść, nie zapominając o dobrych manierach. Nie pal za sobą mostów, nigdy nie wiesz, kiedy kontakt z daną osobą przyniesie Ci korzyści.

4. Stosuj zasadę win-win

Podchodzisz do specjalisty, którego obserwujesz już od dawna, chcesz zamienić z nim kilka słów, zaplanowałeś, że na końcu rozmowy poprosisz go o przysługę, na przykład poradę biznesową. Pamiętasz o zasadzie wzajemności? Jeśli prosisz kogoś o pomoc, zastanów się, co mógłbyś zrobić, aby ta osoba również wyniosła jakąś wartość z Waszej rozmowy. Może masz jakieś pomysły na rozwinięcie biznesu osoby, z którą rozmawiasz? Może masz jakieś interesujące spostrzeżenia? Podziel się nimi!

5. Utrzymuj nawiązane kontakty

Wziąłeś udział w kilku konferencjach i wykładach, podczas których prowadziłeś networking z sukcesem. Dziś przypomniałeś sobie, że chciałbyś nawiązać współpracę barterową z kimś, kogo poznałeś dwa lata temu, jednak uświadomiłeś sobie, że przez ten cały czas nie kontaktowałeś się z tą osobą i nie wiesz czy w ogóle będzie Cię pamiętać… Nie rokuje to najlepiej. Jest jednak sposób, by uniknąć takich sytuacji! Zaraz po tym, jak uda Ci się porozmawiać z interesującą osobą podczas konferencji czy innego eventu, weź od niej kontakt i odezwij się do niej, na przykład nawiązując do Waszej rozmowy i dziękując za interesującą dyskusję. Dzięki temu zapadniesz tej osobie w pamięci, a także łatwo odszukasz kontakt do niej za jakiś czas, na przykład przeglądając skrzynkę mailową. Dodatkową dobrą praktyką jest założenie pliku, w którym zapisywać będziesz kontakty do interesujących osób, które poznałeś. Choć pozornie w Twoim smartfonie znajdują się wszystkie kontakty, których potencjalnie możesz potrzebować, zgromadzenie ich w jednym pliku pozwoli Ci na zaoszczędzenie czasu i wprowadzi porządek.

Wprowadzenie powyższych zasad w życie z pewnością pozwoli Ci osiągać wyższą skuteczność podczas nawiązywania relacji biznesowych. Nie zapominaj o najważniejszym! Nawet najwięksi specjaliści Twojej branży to tak naprawdę ludzie tacy jak Ty. Jeśli chcesz z nimi porozmawiać, uśmiechnij się i po prostu do nich podejdź. Jestem pewna, że w 90% przypadków przyniesie Ci to nowy, ciekawy kontakt, który możesz wykorzystać w przyszłości.

Powodzenia!

Żaneta Stanisławska

1 komentarz

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: