W społeczeństwie, w którym informacje przepływają szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobre zarządzanie wizerunkiem staje się bardzo istotne dla każdej marki. Public Relations (PR) wspiera w rozwijaniu pozytywnego wizerunku, a jego wpływ na sukces marki ma ogromne znaczenie, szczególnie jeśli chcemy budować wizerunek eksperta. W tym artykule przedstawię kilka powodów, dla których każda marka osobista powinna uwzględniać w swojej strategii dobry PR, tak aby wspierać postrzeganie jako eksperta.
Zapomniałeś o PRrze?
Często mówimy o marketingu, strategii sprzedaży… a gdzie w tym wszystkim PR? Strategia PRu powinna obejmować m.in działania związane z komunikacją, social mediami i współpracę medialną. Wizerunek i jego budowanie to nie tylko publikacja treści w social mediach. Warto zauważyć, że w social mediach polecamy siebie sami, nie ma w tym nic złego, ale warto zrównoważyć pewne działania. Zadbaj o to, aby inni polecali Ciebie. Mogą być to Twoi klienci – na przykład poprzez rekomendacje czy media. Współpraca z mediami zawsze była ważnym elementem strategii, szczególnie podczas budowania wizerunku eksperta. Ciekawe i merytoryczne treści, poradniki, artykuły czy wywiady wspierają nasze działania. Dodatkowo, jeśli działamy online, dobrze zoptymalizowane teksty pojawią się w wyszukiwarce Google i będą pracować na nas przez długi czas.
Pomyśl, na jakie frazy kluczowe szukają Cię klienci? Czy niebyłoby fantastycznie, aby po wpsianiu w Googlu oprócz Twojej strony www, pojawiały się linki do Twoich publikacji w różnych miejscach? Monopol – jest jednym ze skuteczniejszych działań PRu i marketingu.
Dlaczego marka osobista powinna zadbać o PR?
PR umożliwia markom indywidualne kontrolowanie i kreowanie pozytywnego wizerunku. Poprzez ukierunkowane działania PR, marka może podkreślać swoje wartości, zaangażowanie, czy unikalne cechy, które wpływają na nią na rynku. Tworzenie pozytywnego wizerunku pozwala markom przyciągać uwagę klientów, buduje społeczność i przynosi korzyści konkurencyjne.
W czym może Ci pomóc PR, jeśli rozwijasz markę osobistą:
W budowaniu zaufania i wiarygodności
Dobrze zarządzane działania PR w zakresie zaufania i wiarygodności to także sposób, w jaki komunikujesz się z klientami. To jakich słów używasz, jak się zwracasz. To jakie tematy podejmujesz. Kiedy klienci mają zaufanie do marki, są bardziej zachęcani do korzystania z jej usług, polecają ją innym i są lojalnymi klientami.
W relacjach z mediami i influencerami
Współpraca z mediami i influencerami jest kluczowa dla sukcesu marki osobistej. Dobre relacje z przedstawicielami mediów mogą powodować korzyści w postaci pozytywnej, widoczne marki w sieci. Współpraca z influencerami z branży może również pomóc w dotarciu do nowych odbiorców i budowaniu wiarygodności marki poprzez rekomendacje i pozytywne recenzje.
Pomaga opracować zarządzanie kryzysowe
Dobry PR pomaga markom w różnych sytuacjach kryzysowych. Żaden biznes nie jest wolny od trudności czy problemów. Jak to wykorzystać przy zarządzaniu kryzysowym? Możesz oszacować zagrożenie i wielkość problemu, opracować plan działania, zdefiniować problem.
Rozwijaniu wizerunku eksperta
Za pomocą PRu dotrzesz w przemyślany sposób do swoich potencjalnych klientów. Zbudujesz świadomość marki, tak że będziesz się kojarzył/a z daną branżą, produktem czy rozwiązaniem problemów.
Przykład:
X ma zaoszczędzone dużo gotówki i rozważa inwestycje w nieruchomości w celach zarobkowych.
Kogo szuka?Kogo potrzebuje?
Eksperta od nieruchomości.
Jaki problem rozwiązuje ekspert?
Ekspert doradzi mu jak najlepiej zainwestować oszczędności, jaką nieruchomość kupić i jak na niej zarobić.
Jakie błędy popełniają marki osobiste względem PRu?
PR wpływa na wizerunek, jednak można go budować w błędny sposób. Wizerunek może być też negatywny. Wiele marek popełnia różne błędy, często nieświadomie. O to kilka z nich:
Brak spójności w komunikacji
Oznacza to, że przekaz i ton, który marka pokazuje w różnych kanałach i sytuacjach, nie są zgodne ze sobą. Niespójna komunikacja może wprowadzić w błąd, tworzyć chaotyczny przekaz i być podstawą do braku zaufania. Dlatego ważne jest, aby skonsolidować swój przekaz i zastosować jednolitość w komunikacji.
Ignorowanie opinii i recenzji
Kiedy klienci mają uwagi, pytania czy problemy, marka powinna zareagować w odpowiedni sposób. Wysłuchać obaw, uwag i opini klienta. Ignorowanie takich sytuacji, wpływa negatywnie na postrzeganie naszej marki, szczególnie tej osobistej. Dlatego też marki zaangażowane w działania swojej firmy, odpowiadają na ich pytania, starają się udzielić rad i pomocy.
Tym samym osoby czy marki zawsze odpowiadają na pozytywne recenzje. Warto zawsze za nie podziękować.
Brak autentyczności
Autentyczność i transparentność, to cechy które są coraz bardziej oczekiwane przez klientów. Marki osobiste, które manipulują pewnymi informacjami, wprowadzając błąd tym samym w błąd klienta sporo ryzykują. Ryzykują przede wszystkim zaufanie i reputację. Ważne jest, aby być autentycznym, szczerym i uczciwym w komunikacji z klientami i społecznością. Ukrywanie błędów czy wad może tylko pogorszyć sytuację.
Brak planu kryzysu
W każdym biznesie może dojść do różnych nieprzewidzianych sytuacji, takich które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki. Jednak wiele marek osobistych nie ma dobrze zaplanowanej strategii planu kryzysu, co prowadzi do chaosu i niewłaściwych reakcji w przypadku wystąpienia takich sytuacji. Szybka i profesjonalna reakcja jest niezwykle kluczowa.
Marka osobista (i inna) nie hejtuje
Osoba, która uważa się za eksperta, udziela cennych rad i wskazówek innym osobom, w oczach innych ma szacunek i poważanie – nie hejtuje innych. Nie podcina innym skrzydeł. Nie wyraża się wulgarnie i agresywnie, a tym bardziej nie robi tego publicznie. Nigdy nie wiemy, kto (szczególnie w social mediach) przeczyta nasz komentarz i jak nas (z góry) oceni. PR uczy i pokazuje jak trzymać poziom.
Kopiowanie innych
Niestety nierzadko różne działalności mają tendencje do kopiowania pomysłów, idei czy koncepcji. Często zasłaniają się inspiracją, co nierzadko jest nadużyciem. Pomijając kwestie prawne, nigdy nie jest to dobry PR. Kopia, to zawsze kopia.
Ekspert od wszystkiego
Brak pomysłu, konkretnej strategii działania. Odbiorcy nie wiedzą czym on się zajmuje i jak działa, prowadzi to do braku zleceń i innych negatywnych sytuacji. Zbyt duże możliwości wprowadzają chaos. Skutek jest odwrotny do zamierzonego.
Brak współpracy
Ja osobiście nie lubię słowa konkurencja. Uważam, że możemy robić podobne rzeczy, ale jednak każdy działa swoim torem. Ja bardzo chętnie współpracuje z osobami, które działają podobnie jak ja. Spotykamy się, dzwonimy, wymieniamy doświadczenia, dzielimy się wiedzą i ją uzupełniamy. To fantastyczna możliwość na rozwój nie tylko firmy, ale i siebie. Trzeba mieć dystans i ogromną otwartość. Ja osobiście często współpracuje w taki sposób z Iloną Adamską z ID Media czy Pauliną Grajek z Khaki PR.
Oto 6 najlepszych pomysłów na wdrożenie działań PR eksperckiego dla marki osobistej
Udział w wystąpieniach publicznych
Wartościowym kryterium PR jest wystąpienie publiczne jako ekspert w swojej dziedzinie. Wyszukaj konferencje branżowe, panele dyskusyjne i inne wydarzenia, na których możesz podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Mogą być to konferencje stacjonarne jak i online.
Dziel się wiedzą z mediami
Prasa, radio, telewizja – dziś są także w internecie. To świetna przestrzeń, za pomocą której możesz dzielić się swoją wiedzą na szerszą skalę. Skoncentruj się na dostarczaniu informacji, które są interesujące i są skierowane do Twojej grupy docelowej. Regularnie publikuje treści na różnych portalach, udzielaj wywiadów czy komentarza w ciekawej dyskusji, aby tworzyć swoją pozycję eksperta i zwiększyć aktywność marki. Udzielaj się jako gość na podcastach, konferencjach i webinarach.
Współpracuj z influencerami
Influencer marketing to skuteczna strategia oparta także o PR. Zidentyfikuj infuencerów w swojej branży, następnie nawiążą z nimi współpracę. Możesz sprawdzić dane konto za pomocą bezpłatnego kalkulatora ER. Poproś ich o recenzje Twoich produktów lub usług, Współpraca z takimi osobami wpływa na zwiększenie świadomości marki.
Monitoruj reakcje i opinie
Ważnym efektem skutecznej strategii PR jest uzyskanie opinii na temat Twojej marki i reakcja na nią. Regularnie sprawdzaj, co mówią o Tobie klienci w mediach społecznościowych, na portalach, forach i w innych źródłach. Odpowiadaj na opinie klientów, zarówno na te pozytywne jak i negatywne. Daj się poznać z jak najlepszej strony.
Zainwestuj w produkty cyfrowe
Stwórz wiarygodność poprzez dzielenie się wiedzą. Publikowanie wysokiej jakości treści, pełne rzetelnej wiedzy to genialny element marek własnych. Opracuj wartościowe produkty cyfrowe takie jak: e-booki, kursy, podcasty czy materiały wideo.
Dołącz do klubów biznesowych
Otaczaj się wartościowymi ludźmi, przedsiębiorczymi, którzy dodadzą ci dobrej energii. Bądź aktywnym uczestnikiem spotkań online jak i offline. To świetna przestrzeń do networkingu, znajomości i prezentacji siebie w roli eksperta.
Chcesz zbudować wizerunek eksperta w oparciu o markę osobistą? Zapraszam do kontaktu.
Ewelina Salwuk-Marko
Ewelina Salwuk-Marko – PRowiec, dziennikarka, wydawca portali, wykładowca akademicki, przedsiębiorczyni. info@agencjasalmar.pl
Pomagam przedsiębiorczym osobom zaistnieć w mediach, wyjść przed szereg, dbam o szeroko pojęty PR, sprzedaje genialne pomysły! Dzięki mojemu zaangażowaniu, wiedzy i kreatywności, klienci mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, dzielić się wiedzą w magazynach, portalach czy radiu oraz robić coś fantastycznego, ważnego i potrzebnego.