“45% Polek zdaje sobie sprawę, że jednym z objawów raka jajnika są objawy gastryczne. Mimo teoretycznej świadomości związku objawów gastrycznych z rakiem, objawy te często są przez kobiety ignorowane. Większość kobiet mimo nawracających problemów ze strony układu pokarmowego nie konsultuje ich z lekarzem. Co dziesiąta uważa, że lekarze bagatelizują takie dolegliwości. Powszechność objawów gastrycznych, łatwy dostęp do leków bez recepty reklamowanych na te dolegliwości mogą uśpić czujność, sprawić, że kobiety nie widzą potrzeby głębszej diagnostyki tego typu problemów. Kobiety, które zgłaszają lekarzowi te objawy najczęściej udają się do internisty.”
To fragment wyników badań[1], które przeprowadziła agencja badawcza IQS na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. „Wciąż wiedza na temat roli genów BRCA w powstawaniu nowotworów ginekologicznych jest bardzo niska. Według badań IQS niespełna co piąta Polka uważa, że wie za co są odpowiedzialne, z czego co trzecia wiąże te geny z powstawaniem raka jajnika.” – stwierdza Ida Karpińska, Prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Organizacja już po raz czwarty organizuje kampanię „Diagnostyka Jajnika”, która ma na celu uświadomienie kobietom jak ważny jest to temat.
Cel kampanii
16 października 2018r. wystartowała IV odsłona ogólnopolskiej społecznej kampanii „Diagnostyka Jajnika”. Ambasadorką została polska restauratorka i osobowość telewizyjna, a przede wszystkim kobieta – Magda Gessler.
„Nie bez przyczyny postanowiłyśmy zaprosić Panią Magdę, która nierozłącznie kojarzy się z żywieniem. W tym roku chcemy zwrócić uwagę kobiet na objawy raka jajnika, łudząco podobne do problemów gastrycznych. Nie każdy jest świadomy, że objawy takie jak: nudności, wymioty i powracające wzdęcia, mogą być także przejawami choroby ginekologicznej.” – mówi Ida Karpińska.
„Na raka jajnika co roku w Polsce zapada ok. 3500 kobiet. Jest to bardzo niebezpieczny przeciwnik, gdyż u około 70% chorych, nowotwór jest rozpoznawany w zaawansowanym stadium, czyli na etapie pojawienia się przerzutów do miejsc oddalonych od jajnika. Zazwyczaj są to narządy zlokalizowane w jamie brzusznej i dlatego część objawów może sugerować schorzenie przewodu pokarmowego.” – mówi Prof. dr hab. n. med. Mariusz Bidziński, ginekolog, onkolog oraz ekspert kampanii „Diagnostyka Jajnika”.
Nowotwór ten jest trudny do wykrycia, trudno mu przeciwdziałać, jednak nie ma nic gorszego niż bezczynność. Dlatego też celem kampanii jest nawoływanie kobiet w każdym wieku, żeby oprócz cytologii pamiętały również o dopochwowym USG, dzięki któremu można wykryć zmiany na jajnikach.
Tegoroczna odsłona kampanii ma na celu wzbudzić w kobietach nawyk dokładnej obserwacji ciała i reagowania na sygnały, które daje organizm.
Cykl dni otwartych w placówkach medycznych w całej Polsce i bezpłatne badania BRCA1
W czasie trwania kampanii kobiety z całej Polski będą mogły skorzystać z darmowych badań – USG przezpochwowych. Placówki medyczne, które włączyły się w akcje to: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. NMP w Częstochowie, Szpital Specjalistyczny im. Henryka Klimontowicza w Gorlicach, Poradnia Ginekologiczno-Położnicza, Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr. Wł. Biegańskiego w Grudziądzu, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie, Klinika Ginekologii, Ginekologii Onkologicznej i Położnictwa, Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w Starachowicach, Grupa Medyczna Grupa Medyczna Vertimed +, Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny SPZOZ w Warszawie, Szpital Specjalistyczny św. Zofii/Centrum Medyczne „Żelazna, Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Szpital Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Lekarska SANUS w Zabrzu.
Planowana liczba wykonanych USG: 1300. Każda kobieta, która wykona USG przezpochwowe w ramach kampanii otrzyma upominek. Fundatorem prezentów są: AA Intymna, BANDI Cosmetics, Delia Cosmetics, Nutricia Medyczna, Prouvé, Sylveco, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. – marka Bella, Victoria Cymes.
Równolegle przeprowadzany jest konkurs, w którym wygraną jest 100 testów genetycznych w kierunku wykrycia obecności zmutowanego genu BRCA 1, udostępnionych przez Centrum Badań DNA, każdy o wartości 250 zł. Konkurs będzie przeprowadzony w miesięczniku Świat Zdrowia, miesięczniku Moje Zdrowie, miesięczniku Avanti, dwumiesięczniku DOBRA MAMA oraz na portalu ohme.pl. Więcej informacji na www.diagnostykajajnika.pl.
Sponsorzy, Partnerzy, Patroni merytoryczni i medialni
Organizacja Kampanii „Diagnostyka Jajnika”, przeprowadzenie akcji specjalnych oraz promocji kampanii, a co za tym idzie udostępnienie bezpłatnych badań dla kobiet w całej Polsce, nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie finansowe firm odpowiedzialnych społecznie: Amica, Centrum Badań DNA, Victoria Cymes, Nutricia Medyczna, Sylveco, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych – marka Bella S.A., Grupa Medyczna Vertimed + oraz YES Biżuteria – marka YES i VERONA.
O strategię i kreację kampanii zadbała agencja kreatywna Advalue. Stronę internetową kampanii www.diagnostykajajnika.pl stworzyła agencja interaktywna JAḾEL. Zdjęcia kampanijne wykonał duet fotografów: Borys Synak i Sebastian Dziechciarz, post produkcją zdjęć zajęła się firma color workz, a materiałami graficznymi Ida Nowosielska Deer Logo.
Patronat merytoryczny został objęty przez: agencję badawczą IQS, Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polską Unię Onkologii oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.
Plakat, artykuły oraz materiały dotyczące kampanii pojawią się w magazynach partnerskich: Avanti, Sól i Pieprz, Świat Zdrowia, Moje Zdrowie, Newsweek Zdrowie, Dobry Tydzień, DOBRA MAMA, Zdrowie z Wyboru oraz Głos Mordoru i eMagazyn Beauty Mission, a także na portalach: Wirtualna Polska, poradnikzdrowie.pl, zatokapiekna.pl, kobietazklasa.pl, lowedin.pl, plodnosc.pl, plodnadieta.pl, forumginekologiczne.pl, forumonkologiczne.pl, BeautyMission.pl, ohme.pl, damosfera.com, ikmag.pl.
Plakat kampanii zostanie wyświetlony przed wybranymi seansami Kina Kobiet w sieci Kin Helios w całej Polsce, na nośnikach LCD przy kasach sklepów: Piotr i Paweł oraz Intermarche (dzięki współpracy z LokalMedia) oraz w komunikacji miejskiej w Warszawie (dzięki współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą).
Video-podcasty „GotowaNA zdrowie”
Organizacja Kwiat Kobiecości po raz pierwszy rusza z cyklem podcastów video dotyczących zdrowia, w których prowadząca Katarzyna Pakosińska wraz zaproszonym gościem podejmuje tematy zdrowotne w lekki i przystępny sposób, przy okazji przygotowując potrawy w ciekawych miejscach w Polsce. Zaproszonymi gośćmi, a tym samym ambasadorami wspierającymi kampanię zostali: Marzena Rogalska, Dr Krzysztof Gojdź, Qczaj, Magdalena Tul, Prof. Dr Hab. N. Med. Robert Jach, Mgr inż. Ewa Ceborska-Scheiterbauer. Do tej pory nagranych zostało 6 odcinków w następujących miejsach: TheAlchemist Gastropub (Warszawa), Hotel Maranello (Otwock), Galeria Północna (Warszawa), Grand Hotel Stamary (Zakopane). O realizację i montaż zadbali nasi partnerzy: PodhaleGroup oraz Hyamatrix Polska.
Kobiece soboty w Galerii Północnej
W ramach kampanii, w każdą pierwszą sobotę miesiąca organizowane są “Kobiece soboty w Galerii Północnej” w ramach których klientki Galerii mogą spotkać się ze specjalistami-położnymi Organizacji Kwiat Kobiecości. Położne odpowiadają na wszystkie pytania dotyczące profilaktyki ginekologicznej. Kobiety, które zasięgną porad położnych, będą miały możliwość otrzymania upominków, w postaci: biżuterii marki Verona, zestawów kosmetyków lub badań genetycznych na obecność wirusa HPV od Centrum Badań DNA.
Raport firmy badawczej IQS zaprezentowany podczas konferencji prasowej jest dostępny na stronie www.diagnostykajajnika.pl.
Kampania rozpoczęła się 16.10.2018 i trwa do 30.11.2018 r.
[1] Badanie „Diagnostyka raka jajnika” zostało wykonane przez agencję badawczą IQS w czerwcu 2018 r.; wywiad internetowy na próbie Polek w wieku 15-55 lat; N=800