Intuicja i jej siła według Diamentów Kobiecego Biznesu

Rok 2019 przyniósł kobietom skarb, który błyszczy na tle innych wyjątkowym blaskiem.  Powstała książka „Diamenty kobiecego biznesu – kobiety, które zmieniają świat”, którą Ilona nazwała skarbnicą inspiracji dla wszystkich, którzy boją się zaryzykować i którzy nie mają kogoś, kto może wskazać im właściwą drogę.

 

 

Książka „Diamenty kobiecego biznesu – kobiety, które zmieniają świat” jest zbiorem wywiadów z ponad setką kobiet, które reprezentują sektor MŚP. Ezo Oneir, zainspirowana mądrością uczestniczek projektu, napisała cykl artykułów zawierających najciekawsze wypowiedzi. Pierwszy z nich można przeczytać tutaj:

https://www.ikmag.pl/roznica-miedzy-inspirowaniem-sie-kopiowaniem-w-biznesie-wedlug-diamentow-kobiecego-biznesu/

Definicja intuicji jest bardzo zagadkowa

Intuicja – (z łac. intuitio – wejrzenie, podszept, przeczucie) – sądy oraz przekonania pojawiające się bezpośrednio, niebędące świadomym operowaniem przesłankami, rozumowanie bez uświadamiania procesu dochodzenia do rozwiązania problemu (Wincenty Okoń, Nowy słownik pedagogiczny).

Intuicja objawia się w postaci nagłego przebłysku myślowego, w którym dostrzega się myśl, obraz, rozwiązanie problemu lub odpowiedź na nurtujące pytanie. Często mylona jest z przeczuciem o podłożu emocjonalnym. Natura intuicji wynika z tego, że jest ona procesem podświadomym, którego nie można kontrolować, można jedynie dopuszczać lub odrzucać podawane rozwiązania.

Edyta Bartosiewicz twierdzi, że siłą kobiet w biznesie jest ich intuicja (i nie tylko w biznesie):

„Kobiecy mózg cechuje lepiej rozwinięta umiejętność wychwytywania pozornie niedostrzegalnych informacji i wskazówek (często niewerbalnych), które szybko kojarzymy ze sobą nawet gdy nie jesteśmy tego do końca świadome. Gdy do tego włączymy nasz racjonalny umysł potrafimy tak trafnie przewidzieć niektóre rzeczy, że same bywamy tym zdumione” (…)

Intuicja nie ma płci?

Agnieszka Białecka – Rutkowska wierzy, że intuicja nie ma płci. Intuicja to dla niej umiejętność widzenia rzeczy, które na pierwszy rzut oka są ze sobą niepowiązane:

„Używając metafory, intuicję postrzegam jako program komputerowy, który pracuje w tle i aktywuje się, kiedy pojawiają się oczekiwane przesłanki i sygnalizuje nam, by zwrócić uwagę na coś ważnego. Wierzę, że intuicja ma związek z naszym skryptem, czyli naszą osobistą i nieświadomą matrycą zawierającą indywidualne wzorce myślenia oraz strategie działania, przekonania na temat siebie i innych czy też osobisty system wartości itd”.

Według Ewy Hartman intuicja to nie żadne czary, to zbadany naukowo fenomen, predyspozycja, talent, który odpowiednio pielęgnowany, staje się coraz bardziej niezawodny:

„Wierzę w intuicję w ogóle. Nie uważam, by mężczyźni mieli intuicję gorszą. Wystarczy zapytać policjantów, strażaków, żołnierzy jak podejmują decyzje. I okaże się, że wiele tych decyzji to tzw. gut feeling, przeczucie, impuls.

Czym jest intuicja i czy kobiety używają jej w biznesie?

Ilona Cichecka nazywa intuicję głosem serca. A ten nigdy jej nie zawiódł:

„Często słyszałam, że: to się nie uda, daj sobie spokój. Czułam inaczej, robiłam po swojemu i odnosiłam sukces. Podejmując ważne decyzje zawsze dopuszczam działanie umysłu, analizuję sytuację, wszystkie za i przeciw. Zastanawiam się nad tym, jakie plusy i minusy będzie miała ta decyzja, kiedy będę na tak lub na nie. Jak już sama w sercu tę decyzję podejmę, oddaję się Bogu. Jeśli wleje mi pokój w serce w stosunku do niej, wiem co mam robić”.

„Wierzę w kobiecą intuicję. Kluczowe decyzje, kto będzie moim partnerem, klientem, osobą do współpracy, wymagają szerszej oceny. Intuicja, chociaż trudna do wyjaśnienia i opisania, bazuje w dużej mierze na doświadczeniu i umiejętności obserwacji. Korzystam z niej – staram się być uważnym obserwatorem, wyciągam wnioski i ufam temu, co podpowiada mi mój wewnętrzny głos” – Mirosława Kowalkowska.

Justyna Niebieszczańska nie lekceważy kobiecej intuicji, ale w biznesie nie podejmuje na jej podstawie decyzji, dopóki nie ma więcej informacji:

Intuicja uruchamia u mnie działanie pt „sprawdzam”. Podążam za swoją ciekawością poznając człowieka.

Lena Wachowiak twierdzi, że intuicja bywa wartościowym drogowskazem.

„Nigdy jednak nie opieram mojej diagnozy potencjału człowieka tylko na podstawie głosu własnej intuicji – to w moim przekonaniu za mało, do tego służą narzędzia, a wspiera interakcja i praktyka. Jeśli potraktować intuicję jako wewnętrzny głos sterujący naszym myśleniem i działaniem, to trzeba mieć świadomość, na ile funkcjonuje dla nas właściwie, by sobie zaoszczędzić błędów i potknięć, by nie spalić ważnych kontaktów czy perspektyw rozwoju. Warto więc konsultować własne decyzje z przeczuciami, ale nie całkowicie na nich polegać”.

Julita Szóstek przyznaje, że zjawisko intuicji chowało się u niej najgłębiej, jak mogło. Podświadomie jednak wiedziała, że to co odczuwa w różnych sytuacjach życiowych i w stosunku do ludzi, to jej wewnętrzny głos, podpowiadający z cicha prawidłowe reakcje. Gdy go tłumiła, dawała się ponosić różnym reakcjom i najczęściej kończyło się to niepowodzeniem.

„Na chwilę obecną moja intuicja odzyskała prawo głosu i stwierdzam, że z powodzeniem, bo odkąd jej słucham, nietrafionych decyzji jest coraz mniej i tych biznesowych i tych personalnych.”

Można nie słuchać intuicji i podejmować trafne decyzje?

Marta Gargas przekonuje, że w biznesie raczej kieruje się strategią i logiką, oraz faktami. Zawsze przed podjęciem nowych działań zadaje sobie pytania: „Czy to przybliży mnie do mojego celu? Jeśli tak, to jak bardzo? Czy warto?”.

Jak widać intuicja z pewnością istnieje. Dla niektórych bywa narzędziem głównym i niezawodnym, dla innych ciekawostką lub dodatkiem. Faktem pozostaje, że bez względu na miejsce intuicji w podejmowaniu decyzji – każda z wypowiadających się kobiet odnosi z powodzeniem sukcesy prywatne i zawodowe. Czy istnieje zatem złoty środek? Chyba nie pozostaje nam nic innego, jak wsłuchać się we własne potrzeby i … doświadczać.

O autorce:

Ezo Oneir – powieściopisarka i fotograficzka. Niegdyś pracownik kadry zarządzającej w kilku korporacjach. Ostatecznie zrezygnowała z rozwoju kariery korporacyjnej na rzecz działalności artystycznej i prowadzenia własnego biznesu. Obecnie realizuje projekty artystyczne w całej Polsce, jest wykładowcą, prezesem fundacji oraz współtworzy wraz z Justyna Niebieszczańska i Joanna Czerska-Thomas projekt Creativity First Academy, który już 9 stycznia 2020 zaprasza na pierwsze warsztaty kreatywności.

ezooneir.com | creativityfirst.art

Książka do nabycia na www.ikmag.pl/sklep 

 

 

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: