Hejtują osoby, które nie są nauczone rozmawiać. Wywiad z Joanną Gacek-Sroka

Internet daje nam wiele różnych możliwości. Wspiera edukacje, daje możliwość kontaktowania się w szybkim czasie z kimś po drugiej stronie globu, ale ma też wiele negatywnych skutków. To właśnie tu narodził się hejt, który z roku na rok rośnie w siłę. O hejcie słyszał już chyba każdy, coraz więcej osób przyznaje się, że było ofiarą hejtu. To temat bardzo kontrowersyjny i niezwykle ważny. Dziś na ten temat porozmawiamy z ambasadorką kampanii społecznej Nie hejtuje-Motywuje, Joanną Gacek- Sroka, przedsiębiorczynią, mentorką i właścicielką marki Props.

 

 

 

Dlaczego hejt jest tak niebezpiecznym zjawiskiem?

Joanna Gacek-Sroka: Hejt jest niebezpiecznym zjawiskiem, ponieważ słowo- tak naprawdę potrafią zabić. A słowa wypowiadane w naszym kierunku z nienawiścią, pogardą, potrafią tak mocno zatrzymać nasze serce, że zajmuje nam bardzo dużo czasu, aby je ponownie przywrócić do życia. Hejt jest czymś tak mocno namacalnym w ostatnich czasach, że dotyka już wszystkich. Dotyka każdej sfery naszego życia, ciała i wyborów. Ocenia w brutalny sposób i nie zostawia przestrzeni na nic innego. Hejt odbiera nie tylko radość z życia i czas. Hejt odbiera także życie. O tym trzeba mówić głośno.

Kto, Twoim zdaniem hejtuje? Skąd się bierze hejt?

Wiele osób twierdzi i tłumaczy hejt w ten sposób: osoby, które nie są pewne siebie – to one hejtują. Osoby, które zazdroszczą – to od nich wylewa się hejt i jad. Ja dodałabym więcej. Hejt wylewa się od osób, które nie nauczone zostały rozmawiać.
Nienawiść to następstwo braku rozmów, braku zrozumienia oraz braku relacji w życiu. Nikt o zdrowych schematach i relacjach – nie niszczy drugiego człowieka.
Hejt to również następstwo niepowodzeń, utraconych szans, historii które nigdy się nie wydarzyły – chociaż ktoś o tym marzył. Osoby, które istnieją w sieci czy w realnym życiu, a ich jedynym zadaniem jest nienawiść – jest skrzywdzony. Skrzywdzony życiem, sytuacjami i brakami wynikającymi z braku dostępu do podstawowych relacji w życiu.

Czy jesteś osobą, którą dotyka hejt na co dzień, np. w pracy?

Jestem osobą, którą dotyka hejt w Internecie. Moja praca, która jest następstwem działania i promocji mojej marki PROPS – jest każdego dnia wystawiana na oceny innych. Trzeba też odróżnić niemiłe komentarze od hejtu. Hejt jest wtedy, gdy jest pełen nienawiści, jest obrażający nas, jest atakujący i agresywny. Na Tik Toku przeczytałam o sobie najgorsze komentarze, łącznie z takim, który kazał mi umrzeć. Życzono mi tam śmierci. To był najgorszy hejt, z którym się spotkałam.

Czy przeżywasz potem takie słowa?

Jeszcze w zeszłym roku powiedziałabym, że tak. Moja dusza i ciało nie były przygotowane na hejt. Płakałam, nabawiłam się nerwicy, przeżywałam to bardzo.Nie mogłam spać, wstawałam z lękiem. Po długim czasie wiedziałam, że nie tędy droga. Nie robię nic, co krzywdzi ludzi. Moja działalność jest etyczna, autentyczna, transparentna – a moje ciało nie mówi o mnie nic.

Każdego dnia zastanawiałam się jak mogę to zmienić i zaczęłam od siebie.
Zmieniłam swoje myślenie oraz zmieniłam to jakimi treściami się karmię.

Jak odróżnić hejt od krytyki?

Hejt jest agresywny. Ma w sobie bardzo dużo nienawiści. Niesie za sobą treści, które ranią i które często dotykają nas personalnie. Ten najgorszy hejt z możliwych to ten, w którym jest proces prześladowania, życzenia śmierci osoby zainteresowanej lub jej rodziny. Pamiętajmy, że krytyka jest ok, ale tylko wtedy gdy ma podstawy i argumenty. Ludzie myślą, że WOLNOŚĆ SŁOWA to możliwość wypowiadania swojego zdania wszędzie i w jakikolwiek sposób. Zapominając, że istnieje jeszcze coś takiego jak szacunek i kultura słowa.

Jednym ze źródeł hejtu jest niskie poczucie własnej wartości. Hejtujemy, bo czujemy się gorsi, słabsi. Jak zadbać o siebie na co dzień? Jak Ty budujesz lub wzmacniasz poczucie własnej wartości?

Nieustannie się uczę. Każdego dnia zdobywam nową wiedzę, co pozwala mi zauważać swój postęp i realizować nowe plany i cele. Tylko wiedza, doświadczenie i działanie jest w stanie otworzyć nas na innych ludzi, inne historie i zrozumieć na czym polega życie. 2 lata temu rozpoczęłam również terapię, która trwa do dzisiaj. Pomaga mi ona zrozumieć wiele procesów, pozwala mi zrozumieć ludzi, ich intencje oraz działania. Nie zawsze musimy być pewni siebie. Często będziemy czuć się osamotnieni czy gorsi. Jednak to co możemy zrobić to myśleć nad procesami, nad myślami w naszej głowie. Przerabiać schematy oraz otwierać się na nowe.

Ze swojej strony zawsze polecam terapię. Otwiera ona nie tylko nas na nowe możliwości, ale też na kontakt z drugim człowiekiem.

Jak sobie skutecznie radzić z hejtem?

Reagować! Brak reakcji na hejt – to przyzwalanie na niego. Nie ma we mnie zgody na hejt. To zgłoszenie go do odpowiednich instytucji. Bardzo cieszy mnie fakt, że coraz więcej znanych osób pokazuje jak walczy z hejterami. Pamiętajmy, że oglądają nas młodzi ludzie i potrzebują rozróżniać co jest dobre, a co nie.

Skuteczna walka z hejtem to również udział we wszelkich akcjach uświadamiających, kampaniach społecznych. Sama w tym roku dołączyłam do akcji społecznej Nie hejtuje- Motywuje, jako ambasadorka. Chce mieć realny wpływ na świadomość innych ludzi, wspierać ich i pomagać im.

Ważne jest też, wykorzystywanie zasięgów znanych osób, by o tym mówić. Nikt nie jest bezkarny. Trzeba o tym pamiętać.

Złota rada dla osób, których dotyka hejt?

Praca nad sobą, swoimi reakcjami oraz swoim poczuciem bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że hejt niszczy nas od środka i nie zawsze od razu widzimy jego skutki.
Dbajmy o swoją psychikę, reagujmy na to co dzieje się obok nas. Nigdy nie pozwólmy na to, by uwierzyć że to co o nas się mówi jest prawdą o nas. Szukajmy pomocy, jeżeli czujemy, że nas to przerasta. Rozmawiajmy o swoich odczuciach.
A jeżeli okaże się, że hejt nas niszczy – wołajmy o pomoc. Nie identyfikuj się z hejtem. Hejt Ciebie nie definiuje.

Rozmawiała: Ilona Adamska

***

Joanna Gacek-Sroka joannagaceksroka.com

Właścicielka marki PROPS, której torebki i produkty nosi już tysiące kobiet w Polsce i nie tylko. Rozpoczęła tworzenie marki od 400 zł w kieszeni, a dzisiaj zatrudnia już kilkunastoosobowy zespół, współpracuje z kilkoma szwalniami oraz krojowniami. Oprócz produkcji pięknych ’ torebek mocy ’ tworzy również kampanie społeczne, które mają edukować, wspierać i motywować kobiety w ich życiu codziennym. Laureatka wielu plebiscytów takich jak m.in Osobowość Roku w kategorii biznes czy Kobieta Inspiracja wg Woman in The World. Członkini Lady Business Club. Finalistka XIII Konkursu Sukces Pisany Szminką, nominowana w plebiscycie Kobieta E-Commerce. Prelegentka konferencji o autentyczności marki czy marketingu i sprzedaży. Głęboko wierzy w to, że podanie ręki drugiemu człowiekowi może przemienić jego życie już na zawsze. Zakochana w pięknych dźwiękach fortepianu oraz książkach. Prywatnie mama 5-letnego Tymoteusza.

www.props.com.pl

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: