
Za nami Gala 27. Polskich Nagród Filmowych Orły! Wydarzenie miało miejsce 10 marca w Teatrze Polskim w Warszawie i było pełne emocji, wzruszeń oraz niezwykłych chwil.
Niekwestionowanym zwycięzcą tego wieczoru był film „ Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna, który otrzymał aż 11 statuetek. Produkcja została nagrodzona w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Muzyka, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Montaż, Najlepsza Scenografia, Najlepsze Kostiumy oraz Najlepsza Charakteryzacja. To spektakularny sukces tego obrazu, który oczarował Polską Akademię Filmową.
Orły za Najlepsze Główne Role powędrowały do Filipa Pławiaka („Biała odwaga”) oraz Vic Carmen Sonne („Dziewczyna z igłą”), a w kategorii Najlepsza Drugoplanowa Rola nagrody trafiły do Trine Dyrholm („Dziewczyna z igłą”) oraz Juliana Świeżewskiego („Biała odwaga”).
W kategorii Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego zwyciężyły „Matki pingwinów” w reżyserii Klary Kochańskiej-Bajon i Jagody Szelc, a Orła za Najlepszy Dokument otrzymał film „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” (reż. Eliza Kubarska).
Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrała Maria Zbąska za film „To nie mój film”, a Nagrodę Publiczności otrzymał film „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego. Najlepszym Filmem Europejskim uznano „Anatomię upadku” w reżyserii Justine Triet (Francja).
Ważnym momentem gali było także oddanie hołdu artystom, którzy odeszli w ubiegłym roku. Publiczność w Teatrze Polskim wstała z miejsc, by oklaskami uczcić ich pamięć, w ten sposób składając hołd ich niezatartej obecności w polskim kinie i kulturze.
Orła za Osiągnięcia Życia przyznano Allanowi Starskiemu, wybitnemu polskiemu scenografowi, który zyskał międzynarodowe uznanie za swoje prace przy takich filmach jak „Lista Schindlera” i „Pianista”. W swoim wzruszającym przemówieniu, Starski podziękował Andrzejowi Wajdzie, który miał ogromny wpływ na jego karierę. Zwrócił uwagę, że to właśnie dzięki Wajdzie rozpoczął swoją współpracę z wieloma wybitnymi reżyserami i twórcami. Wspomniał, jak wielką inspiracją była dla niego praca nad filmami z Wajdą, Agnieszką Holland czy Władysławem Pasikowskim. Dodał również, że Wajda, mówiąc mu kiedyś: „Kochany, nie tylko róbmy filmy piękne, ale róbmy też filmy ważne”, wpoił mu poczucie, że kino powinno poruszać istotne tematy i wpływać na widza.
Wzruszającym momentem gali były także życzenia od twórców, z którymi Allan Starski współpracował przez lata. Z ekranu gratulacje przesłali mu Steven Spielberg, Roman Polański, Agnieszka Holland oraz Janusz Kamiński. Spielberg, który z Starskim współpracował m.in. przy „Liście Schindlera”, powiedział: „Gratuluję Orła, Allan, pamiętasz nas? Pracowaliśmy razem w 1993 roku, a wcześniej przy Twoim genialnym projekcie do ‘Listy Schindlera’.” Polański dodał: „Gratuluję Ci tej wspaniałej nagrody, Allan. Dziękuję za wspaniałe dekoracje do naszych filmów, to były najlepsze chwile w naszej współpracy.” Agnieszka Holland zwróciła uwagę, że Starski to nie tylko doskonały filmowiec, ale także wspaniały człowiek, podkreślając: „Długiego, pięknego życia twórczego, Allan, to nagroda dla Ciebie i dla Wiesi.”
Ważnym elementem gali były również słowa Dariusza Jabłońskiego, Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, który przypomniał o wsparciu udzielanym ukraińskim filmowcom. Podkreślił, jak ważne jest, by nie być obojętnym wobec tego, co dzieje się na świecie. W tym kontekście Ołeh Sencow, reżyser i żołnierz ukraińskiej armii, zwrócił się do zebranych, opowiadając o swojej walce na froncie, zaznaczając, że sztuka i kultura to „miękka siła”, ale w obliczu wojny trzeba walczyć o przetrwanie kraju.
Na scenie pojawił się także Matthijs Wouter Knol, dyrektor Europejskiej Akademii Filmowej, który specjalnie przybył na Galę 27. Orłów. Gospodynią wieczoru była Grażyna Torbicka, a Maciej Stuhr, który tradycyjnie prowadzi Galę, w tym roku wykonał piosenkę „Bandaże znaczeń, czyli kasztany zwycięstwa”
Gala 27. Orłów była nie tylko świętem polskiego kina, ale także wyjątkowym momentem, który po raz kolejny przypomniał o sile i magii filmu. Z jednej strony widzieliśmy triumfy, które odzwierciedlały nie tylko talent twórców, ale i ich pasję do opowiadania ważnych historii. Z drugiej strony, to wydarzenie stanowiło hołd dla tych, którzy przez swoje życie i twórczość pozostawili niezatarte ślady w kulturze. Jak mówił Allan Starski, „filmy, które coś chcą przekazać”, to te, które mają moc poruszenia, zmiany, i refleksji. Z takim przesłaniem wracamy do naszych codziennych spraw, pamiętając, że kino – jak sztuka – ma siłę nie tylko bawić, ale i zmieniać świat. W tym roku Orły pokazały, że polska kinematografia nie tylko stoi na wysokim poziomie, ale też ma odwagę stawiać pytania o naszą rzeczywistość. Warto więc czekać na kolejne edycje, bo jak pokazuje historia, Orły zawsze są zapowiedzią nowych, fascynujących rozdziałów w polskim filmie.
- Polskie Nagrody Filmowe Orły –LAUREACI
NAJLEPSZY FILM- „Dziewczyna z igłą”, reżyseria Magnus von Horn
NAJLEPSZA REŻYSERIA -Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ – Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA -Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA -Filip Pławiak – „Biała odwaga”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA -Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA MUZYKA -Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA -Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA -Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY -„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
Reżyseria: Eliza Kubarska
NAJLEPSZY MONTAŻ -Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA -Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZE KOSTIUMY -Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA -Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY -„Matki pingwinów”Reżyseria: Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc
NAJLEPSZY DŹWIĘK- Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
ODKRYCIE ROKU-Maria Zbąska – reżyseria – „To nie mój film”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI-„Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”)
Reżyseria: Justine Triet Francja
Tekst: Dorota Tuńska