W świecie, w którym szkoła mierzy się z dynamicznymi zmianami społecznymi, technologicznymi i wychowawczymi, rola dyrektora placówki edukacyjnej wykracza daleko poza administrację i organizację pracy. Anna Krakowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 396 w Warszawie, od lat udowadnia, że nowoczesne przywództwo w edukacji może łączyć w sobie profesjonalne zarządzanie i troskę o rozwój psychiczny uczniów oraz nauczycieli.
„Łączenie roli dyrektorki z działalnością jako trenerki mentalnej to dla mnie naturalne i wzajemnie uzupełniające się obszary” – podkreśla Anna Krakowska. Jej zdaniem obie funkcje pozwalają patrzeć na szkołę szerzej, z jednej strony jako na instytucję, a z drugiej – jako na wspólnotę ludzi potrzebujących wsparcia, motywacji i poczucia sensu.
Od harcerstwa do edukacji
Początki jej drogi zawodowej mają swoje źródło w działalności harcerskiej. „Jako nastolatka aktywnie działałam jako harcerz, później jako instruktor w stopniu podharcmistrza. Często organizowaliśmy kolonie zuchowe, obozy. To wtedy zrozumiałam, że chciałabym uczyć młodzież. Uczenie innych sprawiało mi ogromną satysfakcję” – wspomina.
To doświadczenie ukształtowało jej podejście do edukacji – nie tylko jako przekazywania wiedzy, ale przede wszystkim wspólnego zdobywania umiejętności i odkrywania radości z rozwoju.
Największe wyzwania dla szkoły
Dzisiejsza polska szkoła, jak zauważa Anna Krakowska, mierzy się z całym wachlarzem problemów: od konieczności adaptacji do cyfrowej rzeczywistości, po rosnące problemy psychiczne uczniów. „Coraz bardziej widoczny jest wzrost problemów związanych ze stresem, lękami, a także konieczność wsparcia uczniów z trudnościami emocjonalnymi. Musimy zadbać o bezpieczne środowisko szkolne zarówno w aspekcie fizycznym, jak i emocjonalnym” – mówi.
Równie istotne są wyzwania kadrowe. Niski prestiż zawodu nauczyciela i niskie wynagrodzenia sprawiają, że młodzi ludzie niechętnie wybierają tę drogę. „To naprawdę wymagający zawód – ciągle nisko opłacany i oceniany bardzo krytycznie przez rodziców, więc chętnych do pracy nie ma zbyt wielu” – dodaje.
Kompetencje miękkie w centrum uwagi
Dyrektor SP 396 zwraca uwagę na potrzebę rozwijania w szkołach nie tylko wiedzy, ale także umiejętności społecznych. „Uczenie się jest czasem eksperymentowania i wyciągania wniosków. Dlatego staramy się tworzyć środowisko przyjazne tej nauce, w którym dostrzegamy człowieka – ucznia i nauczyciela – i jego potrzeby” – tłumaczy.
Według Krakowskiej kluczowe jest wprowadzanie programów rozwijających inteligencję emocjonalną i odporność psychiczną. „To sukces szkolnictwa, ponieważ zawody wymagające umiejętności miękkich będą stanowić 66% wszystkich miejsc pracy do 2030 roku” – przypomina.
Szkoła reagująca na zmiany
Placówka, którą kieruje, stawia nie tylko na nowoczesne technologie, ale również na rozwój psychiczny uczniów. Bierze udział w kampaniach społecznych takich jak „Nie hejtuję – motywuję” czy ogólnopolskim programie „Godzina dla młodych głów”. „Dbamy o rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych, oferując wsparcie psychologiczne i programy rozwoju osobistego, które pomagają uczniom radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata” – wyjaśnia dyrektorka.
Liderka z pasją
Co jest najtrudniejsze w pracy dyrektora? „Konieczność podejmowania trudnych decyzji, które mogą nie przypaść wszystkim do gustu, a także ogromna odpowiedzialność za bezpieczeństwo i jakość edukacji” – odpowiada Anna Krakowska.
Ale zaraz dodaje: „Najpiękniejsze jest obserwowanie efektów swojej pracy – rosnącej motywacji i osiągnięć uczniów, a także tworzenie inspirującego środowiska, w którym każdy może się rozwijać”.
Na pytanie o źródła energii odpowiada krótko: „Energię i inspirację czerpię przede wszystkim z pasji do tego, co robię, oraz z pozytywnych relacji z ludźmi wokół mnie”.
Ilona Adamska
fot. Łukasz Marciniak
