Prawnik Imperium Kobiet radzi
W tramwaju pani oburza się na projekt podwyższenia wieku emerytalnego: „Ci, co to wymyślili zapominają, że praca kobiety nigdy się nie kończy, że mamy dwa etaty. Wracamy do domu, a tam trzeba ugotować, posprzątać, zająć się dziećmi… Faceci mają jedną pracę, a potem to już ręce zajęte pilotem i piwem. Niech pracują, choćby do osiemdziesiątki!”.Kim jest Kobieta Spełniona? Businesswoman czy Matką Polką? Skoro świetnie radzimy sobie w jednym z tych obszarów, to dlaczego nie połączyć go z drugim? Bo przecież: „Musi być do wyboru. Zmieniać się, żeby tylko nic się nie zmieniło. To łatwe, niemożliwe, trudne, warte próby […].”(W. Szymborska „Portret Kobiecy”)
W zeszłym roku jeden z czołowych magazynów informacyjnych zorganizował Ranking Firm Rodzinnych, którego patronem była też moja kancelaria. Warto dostrzec potencjał, jaki tkwi w przedsiębiorstwach rodzinnych, które stanowią podstawę biznesu na całym świecie i znaleźć w nich miejsce dla siebie. Firma rodzinna to szansa na stworzenie idealnych warunków do wykonywania pracy, rozwijania swoich umiejętności, pasji i wcielania w życie pomysłów na biznes bez potrzeby rezygnacji z życia rodzinnego.
Beneficjentami takiego rozwiązania są zwłaszcza dzieci, które mają ułatwiony start w życiu. Bo firma rodzinna to łatwiejsze zdobywanie doświadczenia, najlepsze wzorce pracy i przekazywanie kompetencji. Firmie rodzinnej łatwiej też dostosować się do warunków rynkowych, bo kryzys sprawia, że duże przedsiębiorstwa są mniej konkurencyjne cenowo. Poza tym obecnie panuje moda na manufakturę.
A zatem do dzieła! Tworząc firmę rodzinną opieramy się na szczególnego rodzaju bliskich relacjach. Zacznijmy od zbudowania zespołu złożonego z zaufanych specjalistów. Jest to, bowiem swoisty rodzaj biznesu. Sztuka wyboru partnerów handlowych z dziedziny zarządzania, finansów, reklamy i prawa. Nie bójmy się więc pytać i korzystać z ich pomocy.
Potrzebny będzie biznesplan i wybór najkorzystniejszej formy prawnej prowadzenia działalności. Należy też zbadać możliwości zdobycia dotacji i pozyskania źródeł finansowania. Następny krok to budowa silnej marki poprzez zaprojektowanie wizerunku (corporate identity) oraz zaplanowanie działań marketingowych, networkingowych i PR.
Jestem Kobietą Na Drodze Do Spełnienia. Rozwijam od podstaw własną kancelarię prawną. Daje mi to dużą satysfakcję i niezależność. Może kiedyś dzieci do mnie dołączą? Na razie oglądam z córką „Epokę lodowcową” i nie zgadzam się z jej bohaterem, mamutem Mańkiem, że „dwa w jednym nie istnieją”.
Bo, jak słusznie zauważa leniwiec Sid, „co z rybą-piłą i rekinem-młotkiem”? Nie twierdzę, że wszystkie stworzymy firmy rodzinne na skalę Kruka, Bliklego, Ikei czy Fiata. Jednak możemy wznieść własne „imperia na miarę”.
Marta Janowicz-Stradomska
Radca prawny, Wspólnik i założycielka Kancelarii CERTO Kancelaria Prawna – M. Janowicz-Stradomska i Wspólnicy Sp. kom. Autorka szkoleń i opracowań z dziedziny zastosowania nowych technologii i zrównoważonego rozwoju w procesie budowlanym oraz publikacji prasowych o prawie nieruchomości, obrocie i zarządzaniu nieruchomościami oraz inwestycjach budowlanych. Partner Koalicji na rzecz Zrównoważonego Budownictwa. Czynnie wspierająca inicjatywę rozwoju firm rodzinnych. www.certo-kancelaria.pl