
Czy my, przyszli seniorzy, rozumiemy jak wygląda życie naszych rodziców czy dziadków, starszych znajomych lub sąsiadów? Jakie problemy napotykamy opiekując się niesamodzielnymi seniorami? Jak wyobrażamy sobie własną starość? W ramach kampanii Zrozumieć starość opracowano specjalne badanie „Polacy a starość”, które sprawdzi co wiemy o seniorach i ich potrzebach oraz w jaki sposób się o nich troszczymy. Każdy, kto chce wziąć udział w badaniu może to zrobić bez wychodzenia z domu – wystarczy odwiedzić stronę kampanii www.zrozumiecstarosc.pl.
Na powyższe pytania trudno odpowiedzieć na podstawie dostępnych badań naukowych. Dlatego też, w ramach kampanii społecznej „Zrozumieć Starość”, Fundacja Zaczyn i Promedica24 uruchamiają Ogólnopolskie Badanie „Polacy o starości”, którego pierwszy etap ma charakter dostępnej dla każdego ankiety internetowej. Zadane w niej pytania dotyczą wyłącznie tych tematów, w których więcej jest znaków zapytania niż klarownych, zweryfikowanych przez badaczy odpowiedzi.
– Jako społeczeństwo, firmy i instytucje stajemy przed ogromnym wyzwaniem jakie stawia nam zmieniająca się demografia. Wyniki badania i dane od respondentów będą bardzo dobrą wskazówką dla nas wszystkich jak działać, projektować innowacje, pomagać i edukować młodzież i rodziny osób starszych – mówi Agnieszka Niedziela z Promedica24.
Mówienie o starości jest bardzo ważne. 23,6% Polaków to osoby po 60. roku życia, a w ciągu dekady w wiek senioralny wejdzie już co trzeci mieszkaniec Polski. W połowie XXI, aż 40% Polaków będzie seniorami. Polska stanie się wówczas jednym z trzech najstarszych społeczeństw europejskich, a Europa stanie się „najstarszym” kontynentem świata.
– Uzupełnienie ankiety zajmuje dosłownie 3 minuty i jest w pełni anonimowe, a jego wyniki zostaną opracowane przez badaczy związanych z jedynym w Europie Centralnej magazynem eksperckim poświęconym systemowym wyzwaniom starzenia się społeczeństwa „Polityka Senioralna” – mówi Przemysław Wiśniewski z Fundacji Zaczyn.
Ambasadorkami badania są DJ Wika, 79 letnia DJ-ka i animatorka kultury oraz Krystyna Mazurówna, 80 letnia tancerka i choreografka. Aktywne społecznie i zawodowo seniorki poprzez wsparcie badania chcą skupić uwagę na potrzebach osób najstarszych, często chorych i samotnych, żyjących w izolacji.
Udział w badaniu jest bezpłatny i dostępny dla każdego. Ankieta jest dostępna na stronie internetowej kampanii: http://www.zrozumiecstarosc.pl/ankieta/
O kampanii „Zrozumieć Starość”
Celem kampanii jest podniesienie wrażliwości społecznej, zrozumienia i szacunku dla osób starszych oraz edukacja na temat starości, schorzeń i ograniczeń związanych z wiekiem oraz możliwości ich leczenia. Grupą docelową kampanii są ludzie młodzi. Działania realizowane w ramach projektu mają skłaniać ich do refleksji i pomagać w rozumieniu starości.
Kampania potrwa co najmniej kilka miesięcy, podczas których do szerokiej emisji trafi spot video – można go będzie obejrzeć w wybranych telewizjach, w internecie czy na nośnikach w komunikacji miejskiej w większych miastach. W ramach kampanii uruchomiono serwis www.zrozumiecstarosc.pl, przygotowany z myślą o tych, którzy mają w swoim bliskim otoczeniu seniorów lub chcą po prostu zdobyć informacje o starości, schorzeniach związanych z wiekiem i wiedzę z zakresu opieki. W marcu 2018 r. do rąk tysięcy opiekunów seniorów trafi obszerny poradnik drukowany. Przygotowywane są również spotkania w szkołach oraz specjalne wydarzenia z udziałem osób publicznych wrażliwych na kwestie starzenia.
Organizatorem kampanii jest Fundacja Zaczyn (www.zaczyn.org), a współorganizatorem Promedica24. Za koncepcję i scenariusz spotu video, a także projekt strony internetowej kampanii odpowiada Agencja Walk. Kampanię wspierają partnerzy: Teb Edukacja, EMC Szpitale, Kinoteka oraz Walk. Biuro prasowe kampanii prowadzi Procontent Communication. Patronat nad konferencją inicjującą kampanię objęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz redakcja pisma „Polityka Senioralna”.
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej kampanii www.zrozumiecstarosc.pl