Co kupujemy przez internet? Jak zmieniły się tendencje zakupowe w czasie pandemii?

Na początku pandemii polscy konsumenci urządzali sobie ogrody i zaopatrywali się w środki czystości. Teraz z kolei kupują sprzęt kuchenny i do domowych biur. Tak wynika z danych IdoSell – największej w Polsce platformy do prowadzenia sklepów internetowych.

 

 

Wraz z nadejściem pandemii koronawirusa nastąpił ogromny wzrost zainteresowania handlem internetowym. Jak wskazuje raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”, aż 73 proc. internautów robi już zakupy online. Ta tendencja stale eskaluje. Potwierdzają to wyniki sprzedawców IdoSell, których GMV (suma wartości transakcji zawartych na platformie) w ciągu roku wzrosło o ponad 58 proc. (dane od marca 2020 do marca 2021).

– Biorąc pod uwagę fakt, że podczas pandemii e-commerce zaczęło znacząco przyspieszać ze swoim rozwojem, postanowiliśmy sprawdzić, jak od roku 2020 zmieniły się zachowania zakupowe klientów końcowych. Jesteśmy największą w Polsce platformą, która dostarcza sprzedawcom profesjonalne rozwiązania do prowadzenia sklepów internetowych, dlatego też posiadamy miarodajne dane. Wyniki naszego badania są bardzo interesujące i świetnie odzwierciedlają zmiany społeczne – mówi Sara Dzierżawska, brand manager IdoSell.

Pierwszy lockdown

Wybuch pandemii zaskoczył cały świat. W ciągu kilku tygodni z półek sklepów stacjonarnych znikły praktycznie całkowicie środki higieniczne, maseczki i rękawiczki jednorazowe. Jedyną możliwością zdobycia tych towarów, było zamówienie ich przez internet. To potwierdzają dane IdoSell. Od lutego do marca 2020 r. sprzedaż środków sanitarnych i do czyszczenia powierzchni wzrosła o 166 proc., a kosmetyków i papieru toaletowego o 131 proc. Zakaz przemieszczania się sprawił, że Polacy więcej czasu spędzali w przydomowych ogrodach i na rodzinnych ogródkach działkowych. Zaczęli więc kupować w internecie sekatory, grabie i inne narzędzia (wzrost sprzedaży o 174 proc.), meble ogrodowe (wzrost o 114 proc.), sprzęty do rozrywki na świeżym powietrzu (wzrost o 108 proc.), rośliny (sprzedaż zwiększyła się o 82 proc.) oraz nasiona (wzrost o 82 proc.).

Na początku pandemii (w lutym i marcu 2020 r.) część właścicieli e-sklepów zanotowała straty. Głównie ci, którzy zajmowali się sprzedażą akcesoriów i gadżetów na imprezy (spadek o 59 proc.). Problemy ze spadkiem zainteresowania odnotowały też firmy, które zajmują się dostawą jedzenia (spadek o 47 proc.), kostiumów (spadek o 46 proc.), walizek (spadek o 36 proc.), prezentów dla dzieci (spadek sprzedaży o 29 proc.) i akcesoriów religijnych (degresja o 26 proc.).

Po roku pandemii

Marzec 2021 jest już zdecydowanie inny od zeszłego roku. Jak pokazują dane IdoSell, konsumenci znacznie więcej czasu spędzają w domu. Przede wszystkim zaczęli gotować – sprzedaż sprzętów kuchennych wzrosła aż o 263 proc. Polacy kupują również nową pościel (wzrost sprzedaży o 163 proc.), meble (120 proc.), szafki i stojaki pod kino domowe (98 proc.). Oprócz tego urządzają domowe biura. W ciągu roku sprzedaż sprzętu biurowego typu drukarka, skan czy fax wzrosła o 200 proc. Duży wzrost zanotowali też sprzedawcy akcesoriów biurowych (77 proc.).

W 2021 roku obniżkę sprzedaży możemy ponownie zaobserwować u dostawców żywności (spadek o 76 proc.). Zaskoczeniem jest także fakt, że dużo mniejszym zainteresowaniem cieszą się środki sanitarne (spadek sprzedaży o 51 proc.). Mniejszą sprzedaż mają także sklepy, które reprezentują kategorie: plecaki (spadek o 36 proc.), inteligentny dom (spadek o 27 proc.), akcesoria do sprzętu AGD (spadek o 26 proc.), narzędzia (sadek o 25 proc.), zasilanie elektryczne (spadek o 21 proc.), fryzjerstwo i kosmetologia (spadek o 18 proc.), gadżety erotyczne (spadek o 7 proc.).

Podsumowanie

Jak pokazuje powyższe zestawienie, na początku pandemii konsumenci zdecydowanie bardziej interesowali się środkami higienicznymi i spędzali więcej czasu na świeżym powietrzu. Zrezygnowali z imprez, podróży i kupowaniu jedzenia w restauracjach (choćby na dowóz). Rok zmian, lockdownów i czasowego znoszenia obostrzeń sprawił, że klienci końcowi zaczęli więcej czasu spędzać w domu, więcej gotować, urządzać nie tylko domowe biura, ale też centra rozrywki czy też sypialnie. Zrezygnowali z kupowania maseczek i rękawiczek, a także narzędzi czy gadżetów erotycznych.

***
IdoSell to firma, która dostarcza profesjonalnym sklepom internetowym oprogramowanie jako usługę (SaaS) w miesięcznym abonamencie. Jej cele jest maksymalizacja sprzedaży i konwersji w sklepach internetowych klientów. Wśród klientów IdoSell są największe sklepy internetowe w Polsce, takie jak eZebra, Humbi, Ministerstwo Dobrego Mydła, Minti Shop, Zoo Art, Paese, Foods by Ann, Sylwia Majdan, Cardio Bunny czy Sugarfree.

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: