Aż 85% osób kupujących dzieciom prezenty uważa, że jest to coraz trudniejsze, a co druga osoba martwi się, że nie trafi w gusta obdarowywanych – wynika z najnowszego badania „Czy dzieci mają już wszystko? Prezentowe wyzwania na Dzień Dziecka” przeprowadzonego przez firmę Wyjątkowy Prezent. Choć wybór prezentu na 1 czerwca bywa kłopotliwy, zdecydowana większość z nas chce spędzać ten dzień z dziećmi. Polacy zgadzają się, że wspólne przeżycie ciekawej przygody z okazji Dnia Dziecka jest cenniejsze niż otrzymanie prezentu materialnego.
1 czerwca to zawsze wyczekiwana przez dzieci data. To święto, pełne radości i beztroski, jest również momentem, w którym dorośli stają przed wyzwaniem znalezienia idealnego podarunku. Z tego względu firma Wyjątkowy Prezent postanowiła przyjrzeć się, ile przeznaczamy na prezent z okazji Dnia Dziecka, co wpływa na nasze wybory, a także czy i jak celebrujemy to święto?
Prezenty w każdym wieku
Z danych wynika, że ogółem 86 proc. z nas kupuje prezenty dzieciom. W tej grupie niemal 90 proc. obdarowuje je również z okazji Dnia Dziecka. To przede wszystkim rodzice (68 proc.), ale też ciocie i wujkowie oraz rodzice chrzestni. Co ciekawe, 15 proc. przyjaciół rodziny także decyduje się na podarowanie prezentu 1 czerwca.
„Kupujemy je dla dzieci w różnym wieku, choć zwykle dla grup w przedziale 7-12 lat (52%) i 0-6 lat (50%)” mówi Michał Sikorski, specjalista ds. PR w firmie Wyjątkowy Prezent. „Interesujące jest jednak to, że 18% respondentów kupuje prezenty dla dzieci powyżej 19. roku życia. To pokazuje, że potrzeba obdarowywania bliskich nie kończy się wraz z osiągnięciem dorosłości”.
Na jeden prezent przeznaczamy zazwyczaj pomiędzy 50 a 150 zł. Taką kwotę deklaruje 57 proc. z nas. Co piąta osoba wskazała przedział od 151 do 300 zł, a niewiele mniej, bo 16 proc. wydaje do 50 zł.
Przy wyborze odpowiedniego prezentu kierujemy się przede wszystkim zainteresowaniami dziecka (77 proc.). Pozostałe odpowiedzi, takie jak cena, jakość i edukacja były istotne dla co trzeciego badanego.
Trudności z wyborem
Choć ponad 50 proc. respondentów uważa, że zna potrzeby i zainteresowania dzieci w kontekście prezentów, to jednak wybór tego odpowiedniego okazuje się prawdziwym wyzwaniem. Dlaczego?
Aż 85 proc. osób sądzi, że coraz trudniej sprawić dzieciom prezent, ponieważ posiadają wszystko, czego potrzebują. Oprócz takiego przekonania pojawia się też inny aspekt – dorośli martwią się, że mimo wszystko nie trafią w gust dzieci – tego zdania jest co drugi z nas.
Prawdopodobnie z tych powodów zdarza nam się kierować sugestiami z otoczenia obdarowywanego – np. kolegów z klasy lub pozostałych znajomych. Opiniami innych przy wyborze prezentów kierowało się 43 proc. osób. Z sugestii nie korzystał dotychczas co trzeci badany.
„Gdy trudno nam podjąć decyzję co do prezentu materialnego, można zastanowić się nad alternatywą. Według 73 proc. ankietowanych dobrym pomysłem będzie voucher na przeżycie, dzięki któremu wraz z dzieckiem można spędzić czas w niecodzienny sposób – np. wybrać się na lot balonem, kolację z iluzjonistą, przejazd sportowym samochodem i wiele innych – tłumaczy Michał Sikorski.
Respondenci wskazują, że dzieci najbardziej ucieszyłyby się z przeżyć w formie aktywności sportowych (61 proc.), edukacyjnych np. warsztatów z ceramiki (47 proc.) i ekstremalnych (33 proc.).
Przygoda ważniejsza niż przedmiot
Niemal wszyscy badani (85 proc.) są zgodni, że wspólne przeżycie ciekawej przygody z okazji Dnia Dziecka jest cenniejsze niż otrzymanie prezentu materialnego. Wśród niezdecydowanych znalazło się 13 proc. osób, a jedynie 2 proc. jest innego zdania.
2/3 badanych wdraża tę opinię w życie, spędzając czas z dzieckiem 1 czerwca.
„Wśród preferowanych wyborów możemy wymienić wycieczki (65 proc.), gry i zabawy (57 proc.), wizyty w parkach rozrywki czy restauracjach i cukierniach. Wytypowane w badaniu propozycje wpisują się w nasze wewnętrzne analizy. Wśród najpopularniejszych kategorii przeżyć dla dzieci możemy wymienić aktywności na świeżym powietrzu np. w parkach trampolin bądź linowych czy ekstremalne – związane z przejazdami gokartami czy odwiedzinami w największych parkach rozrywki w Polsce – dodaje Michał Sikorski.
Badanie pt. „Czy dzieci mają już wszystko? Prezentowe wyzwania na Dzień Dziecka” zostało zrealizowane w dniach 22.05 – 25.05 2024 za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS, na ogólnopolskiej próbie 865 osób w wieku 25-55, które kupują dzieciom prezenty.
***
Wyjątkowy Prezent to pierwsza w Polsce firma, oferująca prezenty w formie niezwykłych przeżyć. Podwodna Kolacja, wypad za miasto, relaks w spa czy jazda za kierownicą Lamborghini to tylko drobna część oferty, którą posiada Wyjątkowy Prezent. W jej skład wchodzi wiele tysięcy pomysłów na prezent, które zrealizować można na terenie całej Polski. Vouchery, Pakiety Przeżyć i Karty Podarunkowe Wyjątkowego Prezentu można wręczyć każdemu i na każdą okazję – dostępne są one w sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski i on-line na wyjatkowyprezent.pl
fot. Freepik.com