IdoBooking – internetowy system rezerwacji i channel manager dla branży turystycznej (należący do firmy IAI S.A.) w maju obchodził swoje 10. urodziny. Z tej okazji przedsiębiorstwo wydało raport o tym, jak w ciągu dekady zmieniły się zarówno produkt, jak i rynek turystyki.
Branża turystyczna uległa dużej transformacji. Pokazują to m.in. dane IdoBooking, produktu, który przez ostatnich 10 lat wspierał rozwój obiektów noclegowych. Raport, który powstał z okazji 10. urodzin systemu, ukazuje zarówno jego ścieżkę rozwoju, jak i akcentuje zmiany w turystyce – szczególnie w Polsce.
-IdoBooking pokazuje, że w zmiennej koniunkturze może powstać produkt, który ma nieustanną, dobrą trajektorię wzrostu. W tym momencie IdoBooking działa na 21 rynkach, choć najwięcej klientów pochodzi z Polski. Produkt konsekwentnie się rozwija. W tej chwili GMV, czyli wartość rezerwacji, którą w 2022 roku obsłużył, wyniosła ponad 380 mln zł – podkreśla Michał Paschalis-Jakubowicz, CEO w IAI S.A.
IdoBooking na początku obsługiwał tylko kilka obiektów noclegowych. W tym momencie wspiera ich kilkanaście tysięcy na całym świecie, w 21 krajach (m.in. w Meksyku USA, Islandii, Hiszpanii, Portugalii, Nowej Zelandii). Produkt został doceniony nie tylko przez klientów, ale też liderów rynku branży noclegowej. Jako jedyny w Polsce posiada tytuły partnera preferowanego dwóch serwisów – Booking.com i Airbnb.
Rozwój produktu i zmiany w turystyce
– Firmy, które przetrwały kryzys ostatnich lat wykazują większą otwartość na cyfryzację, automatyzację i wykorzystanie systemów takich jak IdoBooking. Ograniczone możliwości finansowe oraz trudności na rynku pracy zmusiły klientów do ograniczeń. Zauważyliśmy, że wielu przedsiębiorców oddało swoje obiekty pod opiekę firmom zarządczym, które z kolei zaczęły zgłaszać do nas zapotrzebowanie na automatyzacje pracy. W tym momencie apartamenty to rodzaj obiektów najczęściej obsługiwanych przez IdoBooking– mówi Agata Krężęl, Product Manager w IdoBooking.
To, co w pandemii było podyktowane koniecznością zachowania dystansu społecznego, obecnie na stałe usuwa wiele barier z rynku. Coraz więcej komunikacji, procesów związanych z obsługą gości, odbywa się w 100 proc. zdalnie, z coraz mniejszym udziałem obsługi. W ten sposób właściciele obiektów noclegowych mogą się skupić na rozwoju biznesu, wyznaczaniu nowych ścieżek oraz wzmocnieniu swojej pozycji i rozpoznawalności na rynku.
– Na turystykę miała wpływ również zmiana pokolenia. Młodych turystów cechują: większa spontaniczność, częstsze przemieszczanie się, chęć bycia blisko natury, rezerwacje online, płatności kartą, wyjazdy ze zwierzętami. W związku z tym branża noclegowa musiała znaczeni przyspieszyć unowocześnianie procesów rezerwacji i dostosować ofertę do nowoczesnego turysty. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że na rynek wchodzą także nowi gracze – glampingi, jurty czy inne nietypowe miejsca zakwaterowania – dodaje Marta Porzycka, Marketing Manager w IdoBooking.
IdoBooking to jeden z produktów firmy IAI S.A. Jest to internetowy system rezerwacji i channel manager dla właścicieli apartamentów, ośrodków wypoczynkowych, hoteli czy też domków letniskowych. Pomaga przy profesjonalnej, łatwej, bezkontaktowej i szybkiej obsłudze gości hotelowych. Pozwala m.in. na stworzenie własnej strony internetowej, integrację z popularnymi serwisami rezerwacji oraz automatyczną obsługę płatności.