Monika Toczyńska: Charyzma w biznesie jest nieodłącznym elementem osiągania sukcesów

– Aby prowadzić firmę z sukcesem, musimy być silni w zauważaniu dobrych stron w porażkach, wyciąganiu wniosków i często w „gaszeniu pożarów”. – mówi w rozmowie z Imperium Kobiet Monika Toczyńska z Kancelarii Audix Polska Sp. z o.o.. 

Własny biznes to nie lada wyzwanie. Czy każdy się do tego jednak nadaje i czy faktycznie, Pani zdaniem, istnieje coś takiego, jak gen przedsiębiorcy?

Zawsze pierwszy krok jest trudny, nie tylko jeżeli chodzi o biznes. Przed założeniem firmy radziłabym przede wszystkim uświadomić sobie, jak bardzo tego chcemy, jak bardzo jesteśmy przygotowani na możliwe niepowodzenia, jak do nich podejdziemy, czy będą napędem, czy raczej hamulcem do działania, co będzie nas wyróżniać od innych i tu wystarczy jedna mała rzecz. Może to być po prostu inne podejście do klienta, kompleksowość, rzetelność, uczciwość. Biznes to wyzwanie, szczególne jeżeli chodzi o zawiłości prawnopodatkowe, dlatego też postanowiłam stworzyć miejsce, gdzie w sposób prosty przekazuję najważniejsze i podstawowe zasady w biznesie. Nie wydaje mi się, aby o powodzeniu biznesu świadczyły geny. Po prostu niektórzy, tak jak ja, nie są w stanie poddać się regułom pracy w korporacjach. Jest to pierwszy krok, aby podjąć decyzję o zmianie. Natomiast znam osoby, które nie wyobrażają sobie „pracy na swoim”. I bardzo dobrze, gdyż dzięki takim wyborom my jako przedsiębiorcy mamy pracowników, którzy świetnie sprawdzają się w pracy na etacie. Własna firma to niestety duża odpowiedzialność nie tylko za siebie, ale również za zatrudnione osoby, za ich rozwój i chęć do pracy. Bycie przedsiębiorcą to często wyzwanie, dlatego też duży wpływ na powodzenie biznesu ma odporność na stres i nieprzewidziane sytuacje, a także umiejętność przegrywania i niepoddawania się w dążeniu do celu. Aby prowadzić firmę z sukcesem, musimy być silni w zauważaniu dobrych stron w porażkach, wyciąganiu wniosków i często w „gaszeniu pożarów”.

Na co dzień prowadzi Pani własną kancelarię prawną. Czym na tle konkurencji wyróżnia się Pani firma?

Prowadzę kancelarię prawnofinasową. Kancelaria Audix Polska Sp. z o.o. jest organizacją stworzoną przez ludzi i dla ludzi. Zapewniamy skuteczną obsługę należności i wierzytelności. W Kancelarii zatrudnione są osoby będące ekspertami z danych obszarów działania Firmy. Główne motto, jakim kieruje się Kancelaria, to: „z ludźmi i dla ludzi”, zapewniając kompleksową obsługę przedsiębiorców w każdym aspekcie prowadzenia firmy – od pomocy przy założeniu firmy, obsługę prawną, poprzez profesjonalne prowadzenie księgowości po pozyskiwanie funduszy na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych ze źródeł krajowych i programów pomocowych Unii Europejskiej. Dostarczamy usługi z zakresu konsultacji i opracowywania umów z zakresu prawa gospodarczego, prawa pracy, rynku nieruchomości, prowadzimy rejestrację podmiotów prawa handlowego, wprowadzamy zmian w dokumentach rejestrowych. Podejmujemy się rozwiązywania „spraw trudnych” z dziedziny obrotu gospodarczego. Specjalizujemy się w szeroko pojętej dziedzinie rozwiązywania problemów, które napotykamy przy prowadzeniu przedsiębiorstw, spółek, fundacji. W każdym aspekcie działalności przestrzegamy kilku prostych zasad: poufność, bezstronność, niezależność i rzetelność. Kompleksowość i profesjonalizm świadczonych usług oraz jasne zasady, to główne narzędzia realizacji powierzanych Kancelarii zadań. To, co nas wyróżnia, to skupienie wszystkich niezbędnych usług do prowadzenia biznesu w jednym miejscu. Przychodząc do księgowej, można przy okazji załatwić sprawę z różnych dziedzin prawnych.

Co, Pani zdaniem, stanowi przewagę kobiet nad mężczyznami w biznesie? Co jest naszą główną siłą?

„Kobiece Twarze” zostały stworzone, aby pokazywać i promować przedsiębiorcze projekty kobiet, osobowości kobiece, które mają wpływ na rozwój gospodarczy naszego kraju. Pod względem przedsiębiorczości kobiet i liczby firm, które kobiety zakładają, jesteśmy jednym z najlepiej plasujących się społeczeństw w UE. Kobiety lepiej radzą sobie w biznesie niż mężczyźni w związku z większą umiejętnością robienia kilku rzeczy jednocześnie, nie umniejszając przy tym wykonawstwu żadnej z nich. Według danych Federacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw, jedną z największych trudności, jakie na swojej drodze napotykają przedsiębiorcze Polki, są problemy finansowe. Dotyczą one większości małych firm. Działanie w warunkach finansowych braków powoduje, że rozwijanie własnego biznesu wymaga wielu wyrzeczeń, pracy w ciągłym stresie i niepewności. Kobiety lepiej radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i widzą szansę tam, gdzie inni dostrzegają wyłącznie przeszkody. Historie Polek, które osiągnęły sukces wbrew przeciwnościom losu, można wymieniać bez końca. Polskie bizneswoman udowadniają, że ich możliwości są nieograniczone, odcinają się od ogólnie przyjętych ustaleń roli kobiety.

Wielu mężczyzn w kuluarowych rozmowach mówi, że emocjonalność i empatia to przekleństwo kobiet w biznesie. Czy faktycznie? 

Empatia to wspaniała cecha pozwalająca nam, kobietom, być dużo lepszymi ludźmi, pracodawcami, prezesami i właścicielami firm niż mężczyźni. Empatia stanowi hamulec dla zachowań agresywnych, dzięki czemu często szybciej rozwiązujemy konflikty, nie eskalujemy niechęci i wrogości, a także urazy. Empatia, obok asertywności jest jedną z dwóch podstawowych umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej. Duże zdolności empatyczne mają osoby charyzmatyczne. A charyzma w biznesie jest nieodłącznym elementem osiągania sukcesów. Empatia pozwala nam wczuć się w sytuację i psychikę drugiej strony, rozwiązując problem z korzyścią dla stron.

Niektórzy coachowie mówią, że perfekcjonizm zabija. Czy faktycznie musimy być idealne? Nie mamy prawa do błędów?

Perfekcyjne są np. maszyny medyczne, nie ludzie. I tak jak zawsze powtarzała mi moja mama, „nie ma ludzi idealnych”, a dążenie do bycia idealnym zabija naszą osobowość. Coach, który będzie mnie instruował, jak być idealnym człowiekiem, powinien raczej zostać konstruktorem niż nauczycielem. Nie musimy być idealne, wystarczy, że jesteśmy wspaniałe. Popełniając błędy, uczymy się, a nauki odmawiać sobie nie wolno. Dla mnie ważniejszą cechą jest profesjonalizm i rzetelność, a idąc dalej, świadczenie usług na najwyższym poziomie merytorycznym, stawiając sobie za cel dobro interesów moich klientów. W życiu trzeba dbać o balans pomiędzy pracą zawodową a zdrowiem psychofizycznym. Idealizm w żaden sposób nie wpisuje się w ten scenariusz. Wyzbyłam się pretensji do siebie, że nie wszystko leży na swoim miejscu i brakuje mi czasu na obiad z dwóch dań. Wolę być szczęśliwa niż idealna.

 Jaką na co dzień jest Pani mamą? Pobłażliwą, wymagającą?

A to pytanie zadałam swojej 16-letniej córce Julii i zacytuję jej wypowiedź: „Moja mama jest naprawdę cudowna, mimo że często wraca do domu później, stara się poświęcać mi jak najwięcej czasu. Jak w każdej rodzinie zdarzają nam się kłótnie, jednak dzięki temu, że nasze charaktery są do siebie bardzo zbliżone, szybko rozwiązujemy wszelkie konflikty. Mama jest bardzo wymagająca, stara się pokazać mi jak najlepsza drogę, ale zawsze pozwala mi samodzielnie podejmować decyzje. Zawsze jest wyrozumiała i stara się zrozumieć moje wybory. Mam pewność, że bez względu na moje wybory zawsze stanie za mną murem. Z każdym problemem mogę się do niej zwrócić , a mama zawsze mi pomoże. Świetnie się dogadujemy i uwielbiam spędzać z nią czas”.

Jaką jest Pani szefową? 

Swoich pracowników traktuję przede wszystkim z ogromnym szacunkiem. Sukcesy, jakie osiągamy, są wspólne. Bez ludzi, którzy mi zaufali, przychodząc do mnie do pracy, nie byłoby firmy. Moi pracownicy są dla mnie otwartą księgą wiedzy. Każdy z nich jest ekspertem w swojej dziedzinie, a ja czerpię z tej księgi mądrość biznesową i życiową. Jestem osobą wymagającą z jednej strony, ale też wynagradzającą ciężką pracę nie tylko finansowo, ale też przyjazną atmosferą, jaką staram się stworzyć. Staram się, aby przyjście do kancelarii nie wiązało się tylko z siedzeniem za biurkiem i wykonywaniem czynności na rzecz pracodawcy. Znajdujemy czas na rozmowy prywatne, wspieramy się w decyzjach nie tylko związanych z pracą, wspólnie się śmiejemy i przeżywamy rozterki.

Skuteczna recepta na sukces w życiu prywatnym i osobistym? Jak pogodzić rolę matki z kobietą biznesu?

Nigdy nie miałam problemu z połączeniem biznesu z byciem po prostu mamą czy partnerką. Moim sposobem na szczęśliwe połączenie życia prywatnego z biznesem to przede wszystkim umiejętność wynalezienia czasu dla bliskich i poświęcenia go tylko dla nich. To może być wycieczka rowerowa, sprawdzenie pracy domowej, wspólne gotowanie, leniuchowanie przed telewizorem, pogaduchy przy kolacji – rzeczy proste, aczkolwiek niezbędne w byciu razem z rodziną.

Czy Pani zdaniem parytety rzeczywiście wspierają kobiety?

Pomysł wyrównania szans dla kobiet, zarówno w polityce, jak i w biznesie, był bardzo kontrowersyjny. Z roku na rok można było zauważyć, iż kobiety dzięki temu stały się odważniejsze, uwierzyły w swoje umiejętności i możliwości bycia traktowanymi, ocenianymi i wynagradzanymi zgodnie posiadaną wiedzą, a nie przynależnością do płci. Parytety stały się również szansą dla firm i polityki, odbudowania wizerunku poprzez zatrudnianie bez względu na płeć czy pochodzenie. Dzięki parytetom przede wszystkim osiągnięta została równowaga ważności kompetencji i doświadczenia, a nie płci.

Złota rada dla wszystkich Pań, które myślą o założeniu własnego biznesu? 

Moja rada: nie czekaj. Pora nigdy nie będzie lepsza na założenie własnego biznesu. Rozpoczynajmy z tym, co mamy. Używajmy na początek narzędzi, którymi dysponujemy, a lepsze pojawią się z czasem. Pytajmy, jaką firmę założyć, co będzie lepsze: samodzielność gospodarcza czy spółka, jakie podjąć kroki marketingowe, u kogo najlepiej zrobić stronę internetową, jakie biuro księgowe będzie nam pomagać rozwiązywać problemy, podpowiadać, a nie jedynie „wklepywać” dokumenty. Nie bójmy się popełniać błędów i na nich się uczyć… Musimy dążyć do osobistej doskonałości, a jej osiągnięcie wymaga zaangażowania przez całe życie. Pamiętajmy, że nasza podróż zawsze zaczyna się od pierwszego kroku. Wcześniej czy później pojawi się sytuacja kryzysowa i to, w jaki sposób sobie z nią poradzimy, zadecyduje o naszym szczęściu i sukcesie. Rozczarowania i przeszkody są normalną i naturalną częścią nie tylko biznesu, ale i codziennego życia. Są potrzebne, ponieważ wydobywają z nas wielką siłę.

Rozmawiała: Ilona Adamska

Nikt jeszcze nie skomentował

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

I.D. MEDIA AGENCJA WYDAWNICZO-PROMOCYJNA

info@idmedia.pl
tel. +48 609 225 829


redakcja@ikmag.pl

 

Magazyn kobiet spełnionych,

Śledź na: